MusikkPlot

Trondheim Calling: Vil stimulere til mer mangfold i musikkbransjen i Trondheim

– Vi er mange år tilbake i utvikling i forhold kjønnsbalansen på festivalplakaten, sier daglig leder i Trondheim Calling, Thomas Ryjord.

Publisert Sist oppdatert

Trondheim Calling er en av Norges største bransjefestivaler innenfor musikkfeltet, og viser årlig frem et stort antall nye norske artister på vei mot et gjennombrudd. Nå lanserer festivalen et nytt prosjekt med mål om å bedre mangfoldet i musikknæringen i Trøndelag: «Akselerator».

Mange unge mennesker i Trøndelag ønsker en karriere innen musikk, men det er ikke alltid enkelt å finne veien inn. Kort sagt er det enklere å lykkes i regionen om du er gutt som spiller gitarbasert musikk, enn om du er jente, driver med sjangere som hiphop, eller har fremmedkulturell bakgrunn, hevder daglig leder Thomas Ryjord.

– Vi har tenkt mye på hvorfor jenter og enkelte sjangere faller utenfor, og har diskutert dette med bransjen. Spiller du gitar, for eksempel, ser det ut til at sjansen er større for at mentorer eller lærere også har denne bakgrunnen. De har ikke den samme kompetansen på hiphop. Derfor blir det stadig mer av de sjangrene der kompetansen er størst i Midt-Norge. Det er beklagelig at mange talenter ikke finner sine miljøer der de kan utvikle seg, sier Ryjord.

Forbilder

Gode sjangermiljøer med aktører som lykkes profesjonelt fungerer også som inkubatorer for nye talenter. Forbilder både inspirerer og baner vei for at flere kan følge samme løype. Etablerte musikkselskaper og artister sitter på nettverk og kunnskap som ikke tilbys på universitetet.

Foto Daglig leder i Trondheim Calling, Thomas Ryjord. Foto: Trondheim Calling.

Å ha tilgang til rette ressurser i formativ fase har vært ekstremt viktig for suksesshistorier som Highasakite, Aurora og Karpe. Det samme gjelder de mange nye musikkselskapene som har blitt stiftet i Norge siste 10 årene, påpeker Ryjord.

Næringsvei

Opplever man å stå helt utenfor bransjen er det tilsvarende vanskelig å ta spranget fra talent til musikk som levevei. Det hjelper heller ikke at den trønderske festivalsommeren er i ubalanse, hvor det er altfor få kvinner, unge musikere og andre underrepresenterte minoritetsidentiteter å se på scenen.

Ifølge Ryjord utgjør artister og musikere i Trøndelag en stor del av medlemsmassen i både Creo og TONO (nest størst etter Oslo), men virkemiddelapparatet som er etablert i Trondheim for å hjelpe de som ønsker å lykkes med egen musikk er for lite, og regionen skriker etter flere nyetableringer i form av plateselskaper, management og artistbyråer.

Derfor mener han at det bør legges til rette for en mer heterogen musikknæring i byen, for å bidra til å fjerne de usynlige tersklene for å komme inn i en sterkt konkurransepreget næring og skape et miljø som er mer representativt med regionens faktiske befolkningsgrunnlag.

– Det er lite infrastuktur i Midt-Norge, i form av plateselskaper, management og produsenter, mens vi har mange lydstudioer. Vi ønsker å legge til rette for at utøverne skal bygge nettverk. Vi vil blant annet sette dem i kontakt med mentorer og gi dem delegatpass til Trondheim Calling, sier festivalsjefen.

Ryjord ønsker en profesjonalisering av bransjen. Dette gjelder også selve utøverne.

– Vi trenger flere profesjonelle musikkselskaper. Utøverne må også drive selskaper. Vi ønsker at flere satser profesjonelt, innen ulike sjangere. Derfor trenger vi spesialiserte selskaper og aktører som kan skape næring av dette. Gjøres dette riktig kan det bli solide arbeidsplasser av dette, påpeker han.

Akselerator

Med det nye prosjekt Akselerator ønsker Trondheim Calling å stimulere til økt mangfold innen musikknæringen i Trondheim, og samtidig stimulere til at flere tør å satse på innspilt musikk som næring, enten det er som artist, produsent, manager eller som plateselskap.

Trondheim Calling er initiativtager og har fått med seg samarbeidspartnere som Musikkontoret Tempo og Music Norway, og prosjektet er støttet av Sparebank 1SMN, Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim Kommune.

Prosjektet er for unge og uetablerte i alderen 18-26 år. Kvinner og minoritetsidentiteter som er underrepresentert er prioritert deltagelse.

– Vi er heldige som har en regional bank som vil satse. Satsingen på økt mangfold skjer også på fylkeskommunalt og kommunalt nivå. Dette er regional bransjeutvikling. Jeg tror flere av aktørene har fått en aha-opplevelse etter pandemien, om at dette ikke vil gå av seg selv. Music Norway har for eksempel god kompetanse på mangfold, etter å ha gjennomført flere prosjekter. Vi jobber med planen nå. Det er viktig at de rette personene hjelper de rette artistene, sier Ryjord.

Dette får deltakerne i Akselerator

  • Hver sin mentor som følger dem over ett år. Mentorene er erfarne personer fra norsk musikkbransje, håndplukket etter deltagerens behov, sjangertilhørighet og planer
  • Fem faglige samlinger fra oktober til mars, som tar for seg tematikk som hvordan man kan tjene penger på musikk, markedsføring og mulighetene som finnes innen musikkeksport. Blant kursholderne finner vi aktører som Little Big Sister, som er management for blant andre Karpe og Emilie Nicolas
  • Delegatpass til Trondheim Calling 2023

Søknadsfrist: 12. september 2022 på Trondheim Calling.

Powered by Labrador CMS