MusikkPlot

Ane Bjerkan slipper nytt album 19. januar.

Vokaldrevet album fra Ane Bjerkan

En ny arbeidsmetodikk, der hun ga vokalen, det levende og det «uperfekte» førsteprioritet, gjorde albumet enda mer melodisk, forteller hun.

Publisert Sist oppdatert

Ane Bjerkan slipper albumet Eynni Idri (the inner island) 19. januar, på det artistdrevne plateselskapet KOSO. Albumtittelen tar i bruk det gamle navnet på artistens hjemsted, Inderøy, og utforsker et drømmende, akustisk lydbilde med rikelig sammensatt instrumentering. Sammen med talentfulle musikere har Bjerkan skapt et album som både kobler musikalske stiler sammen og utforsker eksistensielle tanker.

Det var imidlertid et hus enda lenger nord som satte sitt preg på tekstene og melodiene på plata.

– Jeg fikk et kunstneropphold på Kråkeslottet på Senja. Der jeg jobbet jeg med låtene, både innendørs og utendørs. Dette var i 2020. Da nedstengningen kom tok jeg meg god tid med låtene.

Kråkeslottet, som nå er solgt til Norrøna Hvitserk Adventure, har vært et samlingssted for kunstnere og en historisk bro til forfedres kystkultur. Bjerkan dediserer derfor albumet til Kråkeslottet med stor takknemlighet.

– Selv om beslutningen om å selge Kråkeslottet er trist, er det håp om at det nye forvalterselskapet vil forstå den historiske verdien og ikke river bygningen. Den beslutningen kan ikke reverseres hvis Kråkeslottet blir borte og blir til en mytisk historie vi kan fortelle barna våre om, sier hun.

Solid gjesteliste

Plata inneholder et solid lag av medvirkende musikere, inkludert Erland Dahlen, Håkon Brunborg Kjenstad, Einar Stray, Camilla Hole, Kenneth Ishak, Jørgen Natland Apeness, Ellen-Martine Gismervik og Tuva Hellum Marschhäuser fra Tuvaband. Sistnevnte bidrar med gjestevokal på sporene The Wind is a Horse og Sailor Moon.

Albumet består av syv spor som tar lytterne med på en saktegående reise og tar opp temaer som kjærlighetssorg og forandring. Bjerkan beskriver albumet som en hyllest til livet, naturen og kjærlighetens intrikate veier.

Startet med vokal

Vokalen er spilt inn live sammen med Håkon Brunborg Kjenstad på gitar, som også har produsert plata. Det er første gang Bjerkan har jobbet med låtene på denne måten.

– Tidligere har jeg alltid lagt alle instrumentene først, for så å spille inn vokalen til slutt. Denne gangen ville jeg at vokalen, det levende og det «uperfekte» skulle få førsteprioritet. Trommeslager Erland Dahlen klarte å tilpasse seg til denne metodikken, og det fungerte utmerket, sier hun, og legger til at hun liker å utforske nye metoder å jobbe på.

– Blir låtene mer melodiske på denne måten?

– Ja! Tidligere har melodiene blitt noe flatere, selv om jeg alltid har hatt fokus på melodiene.

Nå skal albumet feires, og spilles for folk. Dette skjer imidlertid ikke med en gang.

– Jeg liker at folk skal få anledning til å bli kjent med musikken først. Derfor blir releasepartyet på Salt i Oslo 10. mars. To dager etter spiller vi i Grorud kirke. Jeg har også lyst til å lage videomateriale til plata, sier Bjerkan.

– Hvilke låter vil du trekke frem fra plata?

Rage Of Light er en favoritt, både på grunn av teksten og musikken. Teksten handler om det gamle sagnet om nordlyset: at man ikke måtte bære metall eller ha på sko. Naturkreftene er sterkere enn oss. Så er det mange deler i låta, litt i motsetning til dagens populærmusikk. Låta har ro, et langt format og tålmodighet i seg, forklarer hun.

Sailor Moon er et eventyr om en som er ute og seiler, men som blir dratt ned av havet for senere å gjenoppstå.

– Plata er en blanding av improvisasjon og komposisjon. Det gjør musikken interessant å høre på for meg.

– Det er mange instrumenter og mye som skjer på plata. Hvordan var det å jobbe med miksen?

– Miksen blir som et teater: hvilke instrumenter skal få spille hovedrollene? Det er imidlertid mange akustiske instrumenter, så arbeidet med miksen har gått fint, avslutter hun.

Ane Bjerkan

Ane Bjerkan er fra Inderøy og er nå bosatt i Oslo. Debutalbumet Nothing But Cherry Blossoms From Now On (2017) høstet lovord fra både innland og utland. I 2021 kom andrealbumet Vagō, en detaljert produksjon mikset av blant andre Francesco Donadello (Thom Yorke, Efterklang, Jóhann Jóhannsson). Hun har også gitt ut EP-ene Songs for Jirka (2018) og Winter Grit (2019) på plateselskapet Pisco Records.

Tidligere har Ane Bjerkan gitt ut musikk med indiebandet Østfrost (2013-2016), trioen Deshane (CZ/No) med albumet Kopsloin (2015) hvor hun skrev tekster og komponerte. Hun har også samarbeidet med bandet Five Seconds to Leave på en utgivelse av Fullmoon Magazine (2020).

I 2023 har hun vært aktiv med trioen MÅNIN: Suset av skogen høres ut som en radio, laget musikk av gjenbruksmaterialer Upcycled music med Mari Lesteberg for Universitetet i Oslo, samt skrevet tekster til prosjektet Streets in the sky av Camilla Hole for jazzorkesteret OJKOS. I sesongen 2024/2025 skal hun fremføre egen musikk sammen med South Czech Philharmonic i Tsjekkia.

Powered by Labrador CMS