Teater og scene

Regissør Sofia Jupither (t.h.) og skuespiller Kjersti Botn Sandal i «Hedda Gabler» som ble vist på Torshovteatret i fjor høst.

Torshovteatret under press

NOTERT: Torshovgruppa bukker under for en slapp teatersjef, et arbeidsliv i endring og forespørsler fra Netflix og HBO, skriver teateranmelder Per Christian Selmer-Anderssen i Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Teatersjef for Nationaltheatret, Hanne Tømta, mener det er liten interesse av å danne en ny Torshovgruppe i ensemblet.

Det får Aftenpostens teateranmelder, Per Christian Selmer-Anderssen, til å reagere. I dag skriver han i avisa om om hvor sårt trengt Torshovgruppa er i dag, hvor det tradisjonelle teatret preges av et arbeidsliv i stor endring.

Torshovgruppa er viktigere enn noensinne, skriver Selmer Anderssen, og mener gruppa har demokratisert teaterkunsten.

Trenger flere eksperimentelle teatre

«Mens det ble spilt lystspill på Nationaltheatret ved årtusenskiftet, eksperimenterte Torshovgruppa med latvisk, fysisk teater og finske filmmanus,» skriver han.

Teateranmelderen stiller spørsmål ved hvorfor ikke Nationaltheatret, som Torshovgruppa er en del av, ikke satser mer på å nå yngre og andre publikumssegmenter. Når en mindre andel av Oslos befolkning går på teater, trenger vi flere eksperimentelle teatre, arguementerer Selmer-Anderssen.

Lokket av Netflix og HBO

Det hjelper heller ikke at en kontrakt som skuespiller ved Torshovteatret betyr lange arbeidsdager og selvdrift av teateret etter endt forestilling, samtidig som internasjonale tilbud fra Netflix og HBO renner inn.

Nationaltheatret går inn for å rekruttere nye, unge skuespillere via et samarbeid med Talent Norge neste år. «De bør ikke bli plassert inn i et forutsigbart repertoar, men isteden bli utgangspunktet for en Torshovgruppa 2.0,» skriver Selmer-Anderssen.

Powered by Labrador CMS