MusikkPlot

TONO ønsker å styrke norsk musikkeksport og oppretter kontor i Los Angeles.

TONO åpner USA-kontor

Ønsker å styrke norsk musikkeksport og være tettere på sine medlemmer, både i Norge og i utlandet.

Publisert Sist oppdatert

­USA og Los Angeles har en dominerende posisjon i det globale musikkmarkedet. Her skapes musikk som hele verden lytter til, og byen tiltrekker seg også norske låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og produsenter som ønsker en internasjonal karriere.

Nå ønsker TONO å styrke norsk musikkeksport og å være tettere på sine medlemmer i utlandet.

– Norge har mange musikkskapende talenter innen alle sjangre som fortjener å nå et internasjonalt publikum, og vi mener at det er et potensial for å øke eksporten av norske musikkrettigheter. Vi etablerer oss derfor nå med en representant i Los Angeles for å være en ressurs for norske låtskrivere som satser i det amerikanske markedet, sier medlemssjef i TONO, Jan Espen Storo.

Rådgivning, møteplasser og annen bistand

Det er langt fra TONOs kontorer i Møllergata 4 til den amerikanske vestkysten, men nå vil norske låtskrivere bosatt der og andre steder i USA også kunne møte TONO fysisk.

– Vi opplever at det er behov blant våre medlemmer i USA for en lokal TONO-representant i USA. Vi skal bidra med rådgivning, medlemsservice, og TONO-møteplasser, slik vi gjør for medlemmene våre i Norge. Vi arrangerte det første TONO-treffet i Los Angeles i oktober 2023, og det ble veldig godt mottatt. Slike møteplasser gjør at kontakter knyttes, og dermed stimulerer vi til nyskaping av musikk, som er en av oppgavene TONO er pålagt i våre vedtekter, sier Storo.

Medlemssjef i TONO, Jan Espen Storo. Foto TONO

TONO-representanten i Los Angeles skal også på TONOs vegne representere TONO i møte søsterselskaper som ASCAP, BMI og australske APRA AMCOS blant annet med tanke på både ordinære medlemsrelaterte saker og mulige nye samarbeidsprosjekter.

Først i Norden

TONO er det første nordiske kollektive forvaltningsselskapet for låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag som etablerer et USA-kontor. Britiske PRS for Music og kanadiske SOCAN har vært representert i USA i en årrekke. Det har også australske APRA AMCOS, som har vært en sparringspartner for TONO i arbeidet med USA-satsingen.

TONOs representant i Los Angeles er Erik Steigen. Han er opprinnelig fra Bergen, men har arbeidet i den amerikanske musikkindustrien siden slutten på 1990-tallet etter at han var ferdig med utdannelsen ved Berklee College of Music i Boston. Han har vært forretningspartner og rådgiver innen musikkrettigheter for blant annet Lionel Richie, Mötley Crüe, Sheryl Crow, Pearl Jam, Blondie og Brian Wilson, samt låtskrivere som har skrevet for Justin Bieber, Britney Spears, Barbra Streisand, Demi Lovato, Pitbull, Jason Derulo, og Eric Clapton, med flere. I dag er en han manager og konsulent. Han leder også det norske handelskammeret NorCham LA. Steigen vil ikke være ansatt i TONO, men leies inn på konsulentbasis.

TONOs representant i Los Angeles, Erik Steigen. Foto Arne Ristesund / Bergensavisen

Steigen forteller at han er veldig imponert over satsingsviljen til TONO.

– Det er kun de større PRO-ene, eller «TONO-selskapene», i verden som allerede er representerte i USA, så dette gjør at TONO legges merke til. Jeg er veldig glad for å kunne gjøre et arbeid for TONO og norske musikkskapere som satser i USA. Jeg skal dele erfaringer, kunnskap og nettverk for å støtte TONOs medlemmer, og i denne prosessen forhåpentligvis bidra til å minske avstanden til Norge. Los Angeles er et unikt treffpunkt der kreative sjeler fra hele verden møter hverandre og skaper musikk for potensielle oppdragsgivere fra film, TV, spill, tech og musikkindustrien, så her er det mange spennende muligheter, sier Erik Steigen.

Ønsker å styrke norsk musikkeksport

Det er viktig for TONO å være tett på medlemmer, både her i Norge og i utlandet, ifølge Jan Espen Storo.

– Vi vil yte god service, være en ressurs for våre medlemmer og møte de forventninger de har til et moderne opphavsrettsselskap. Det betyr at vi i tillegg til å være nær våre medlemmer i Norge også må følge opp og være til stede for norske låtskrivere som satser i andre land. Vi ønsker å gjøre en innsats for å sikre og styrke inntekter fra bruk av norskskrevne verk i utlandet i årene fremover, sier Storo.

Kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen, forteller at det er noen titalls norske låtskrivere som er fastboende i Los Angeles. I tillegg er det en rekke låtskrivere som reiser over for kortere og lengre prosjekter. TONO ønsker å få med begge disse gruppene på sine medlemsmøter.

– Alle disse er TONO-medlemmer. I tillegg er det mange låtskrivere som sitter på gjerdet, og vurderer å ta sjansen på å jobbe i Los Angeles. Disse har til nå manglet et mottak der borte, slik at de får flere muligheter.

Deler erfaringer

Låtskriverne opererer innenfor flere ulike bransjer.

– Noen skriver popmusikk, mens andre jobber med musikk til film eller spill, eksemplifiserer Martinsen.

Han forteller at TONO skal lage arrangementer for de norske låtskriverne, slik at folk kan møtes og dele erfaringer.

– Det er mye godt som kan komme ut av slike møter. Så er det viktig for norsk musikkeksport at det kommer musikkinntekter til Norge. Vi ønsker jo at låtskriverne som bor der fortsatt skal være TONO-medlemmer.

Kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen. Foto Sverre Chr Jarild

I oktober stilte TONO med tre personer i Los Angeles, der de fikk høste av erfaringene til tilsvarende organisasjoner i England, Kanada og Australia.

– Vår mann i Los Angeles kommer til å oppsøke folk, enten det er fastboende eller folk som deltar på låtskrivercamper. Mange av låtskriverne har gitt uttrykk for at dette er noe de har behov for. Så må det presiseres at ordningen med at vi er representert i USA er midlertidig.

– Dersom dette skulle bli vellykket, vil dere vurdere å være representert også i andre musikk-metropoler?

– Det er for tidlig å si, men Sør-Korea hadde i så fall vært et spennende sted. Vi får evaluere hvordan dette prosjektet fungerer først.

Erik Steigen har vært bosatt i Los Angeles siden han var 25 år gammel.

– Med hans kunnskaper og erfaringer er han en god match med TONO, sier Martinsen.

– Verden forandrer seg, og vår bransje forandrer seg, derfor må vi søke nye løsninger, avslutter han.

Powered by Labrador CMS