MusikkPlot

Susanna er ute med ny Baudelaire-utgivelse, denne gangen har hun fått med KORK på laget.

Susanna med sitt mest massive prosjekt hittil

– Baudelaires dikt har pushet meg til å gjøre helt nye ting, sier Susanna Wallumrød, som på sin nye utgivelse har fått selveste KORK med på laget.

Publisert Sist oppdatert

­Den norske singer-songwriteren Susanna fortsetter å utforske fascinasjonen for poesien og personaen til Charles Baudelaire med et nytt album, der hennes særegne tolkninger av den franske bohempoetens tekster skaleres opp til orkesterstørrelse. Baudelaire & Orchestra ble sluppet på SusannaSonata 28. juli.

– Hva var planen din før denne utgivelsen?

– Da jeg startet med tonesettingen diktene, lette jeg samtidig etter ulike måter å spille dem inn på. Jeg testet blant annet bandformatet, men landet på å gjøre det nakent og nedskalert først, som jo ble resultatet på Baudelaire & Piano. Samtidig oppstod idéen om å gjøre dette med et orkester. Diktene inneholder jo så mye informasjon, følelser, stemninger og steder. Med et orkester ville Baudelaire-prosjekt bli fullendt, på en måte, sier Susanna til Samtiden.

Stort prosjekt

Susannas lidenskapelige forhold til den franske symbolistens poesi har før dette albumet ført til to album, en EP og en rekke kritikerroste konserter – der hun har laget musikk til dikt av Baudelaire fra hans en gang forbudte Les Fleurs du mal. Prosjektet har strukket seg over mange år, fra hun først startet å utforske diktene og sette musikk til, i 2017.

Foto SusannaSonata

Det hele startet med albumet Baudelaire & Piano fra 2020, en syklus med 10 sanger der Susanna var alene med pianoet, stemmen og diktene. I fjor kom Elevation, med 11 Baudelaire-låter til. Den gangen sa hun at hun hørte musikk allerede da hun leste diktene. Materialet slo ut i full blomst i samarbeid med Stina Stjern og Delphine Dora, med kombinasjonen av båndopptak, spoken word og sang.

– Dette er det mest massive prosjektet jeg har gjort i løpet av de 20 årene jeg har holdt på, sier Susanna.

– Et ufattelig kick

– Hvordan går man frem for å få til et samarbeid med KORK?

– Mange har foreslått at jeg burde ha samarbeidet med KORK før, men jeg har alltid tenkt at hvis jeg skal samarbeide med et orkester, må jeg gjøre det ordentlig. Nå var jeg klar, med dette prosjektet. Jeg presenterte idéen for KORK, og de var positive fra starten av, forteller Susanna.

Foto Thomas Lauvland Pettersen

Låtene gikk fra å være enkle pianoskisser, til å bli arrangert fra grunnen av. Det var en lang prosess, og mange mennesker var involvert. Gitarist, komponist og dirigent Jarle Storløkken, har arrangert mange av låtene.

– Det var mye å lære av prosessen, og mye å sette seg inn i.

– Hva har vært den største utfordringen ved å samarbeide med et orkester?

– Å finne ut av hva man vil, og hvordan det skal låte. Det handlet blant annet om å finne en måte å arrangere dette på: klang, rytme – alle elementene. Én av grunnene til at jeg ba om hjelp til arrangering, er at jeg ikke klarer alt dette alene. En annen grunn var at jeg ønsket å invitere noen inn som hadde et annet perspektiv.

– Hva vil du si om det ferdige resultatet?

– Jeg er superfornøyd. Det var et ufattelig kick å jobbe sammen, den uka i januar. Jeg er jo vant til å sitte tettere på det som skjer. Dette er en stor institusjon som beveger seg saktere enn det jeg er vant til, men det har absolutt båret frukter. Bare å høre orkesteret spille, mens jeg synger i det samme rommet er noe av det største jeg har opplevd, sier hun.

Platen ble innspilt i Bærum kulturhus. Opptredenen med orkester bar tydelig mersmak, for nå jobber Susanna med å få til en nedskalert orkestervariant på veien, slik at hun kan få spilt materialet for folk.

– Det morsomste med disse diktene er at de har pushet meg til å gjøre helt nye ting, som jeg ikke har gjort før. For eksempel å lage et soloalbum, innspilt med kun piano og vokal på utgivelsen Baudelaire & Piano i 2020. Diktene inspirerte meg til å lage sin første konsertforestilling, med scenografi, koreografi og elementer hun aldri har arbeidet med tidligere, på Henie Onstad høsten 2020. Hun har turt å være mer leken, og tatt inn kassettspiller og kassetter som lydkilder, spilt av Stina Stjern.

– Jeg tok kontakt med ei jeg aldri har møtt, gjennom sosiale medier, Delphine Dora i Frankrike, og spurte om hun vil lage musikk til og spille på plata mi Elevation (2022). Nå debuterer jeg med fullt symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret, med over 50 musikere, Stina Stjern på kassetter og vokal, Anita Kaasbøll på vokal, dirigert av Christian Eggen.

Powered by Labrador CMS