MusikkPlot

Spurv slipper albumet Brefjære 22. september.

Spurv med nytt album: – Vi har jobbet for at uttrykket skal være både episk og dramatisk

En dialog mellom fjell og bjørketrær i nord dannet grunnlaget for Spurvs nye album, «Brefjære».

Publisert Sist oppdatert

­Låtskriver i bandet Spurv, Gustav Jørgen Pedersen, flyttet til Tromsø for tre år siden. Naturen oppe i nord kickstartet en tankeprosess som ledet til albumet Brefjære, som slippes 22. september.

– En dag så jeg ut av vinduet der jeg så fjell og bjørketrær. Så begynte jeg å spørre meg selv: «Hva ville de fortelle hverandre om de kunne snakke?»

Slik ble en mytisk samtale mellom vinden, et fjell, et bjørketre og en sommerfugl (også albumets fire låter) født, inspirert av klassiske verk som greske tragedier og barokkens oratorier, men også av Spurvs musikalske reise.

– Dette albumet inneholder elementer selv fra før vi startet Spurv i 2011. Noen av disse ideene har jeg jobbet med i over 10 år, fortsetter Pedersen, og beskriver hvordan Brefjære er et resultat av en tiårlang prosess like mye som et nåtidig øyeblikksbilde.

Pedersen er tydelig på at Spurv ikke har lyst til å være en døgnflue. Når det gjelder den kunstneriske intensjonen har han lyst til å lage musikk som varer.–

– Musikken vår skal være både intrikat og umiddelbar. Dette er en balanse jeg ofte finner i klassisk musikk, og hvert Spurv-album til nå har vært et skritt mot å oppnå den balansen.

Etter å ha samlet en imponerende samling av høyt profilerte utøvere fra den norske klassiske musikkscenen, har bandet tatt et stort steg i å utvide sin musikalske palett, men også i å skape et oppslukende og gripende kunstverk. Den uanstrengte kombinasjonen av rockeinstrumentering, strykeseksjoner, messing og kor omgir deg med et intrikat samspill av møysommelig innvevde musikalske referanser.

– Vi har jobbet for at uttrykket skal være både episk og dramatisk.

– Her er det mange musikere involvert. Hvordan lages og utvikles låtene?

– Jeg lager mesteparten av musikken på forhånd. Så jobber vi en del sammen med arrangeringen. Bandet jobber også frem nye deler til låtene, dersom vi mener at det trengs. I tillegg er det lag med improvisasjon her, med inviterte gjester som for eksempel fiolinisten Inger Hannisdal. Hun er utrolig flink, og var også med på vår første EP.

– Hvor viktig har produsenten vært på dette albumet?

– Jørgen Smådal Larsen var den eneste stabile faktoren i arbeidet med albumet. Jeg tror ikke det har vært ett øyeblikk hvor hele bandet var til stede i studio samtidig, så han er definitivt personen som har holdt det hele sammen.

Med Pedersen som arkitekt og Larsen som byggmester fremstår de fire karakterene til Brefjære som fire søyler som dette bygget hviler på.

– Det foregår mye på denne plata, og 20-30 musikere er i sving. Da var det viktig å få både låtene og plata som helhet til å henge sammen. Det handlet blant annet om ulike klanger, tonearter og tempo.

Albumet ble spilt inn i 2021, under pandemien. Dette var også én av grunnene til at innspillingsprosessen ble litt annerledes enn Spurv var vant til.

– Hvor er markedet deres? For meg høres dette ut som musikk som kan ha minst like stort publikum internasjonalt som i Norge.

– Det er mange som hører på oss i utlandet, men vi har også et publikum i Norge. Vi har faktisk spilt mye i Norge, og skal spille enda mer fremover. Nå har vi endelig muligheten til å spille mer. Men vi har også publikum i Tyskland, USA, Tyrkia, Øst-Europa, Saudi-Arabia, Italia og Mexico.

– Vanligvis spør vi om en låt man er spesielt fornøyd med. Det blir vanskelig her. Men hva er du mest fornøyd med på plata?

– Jeg er mest fornøyd med at vi har fått til å lage et album som henger sammen som en helhet. Én av metodene vi har benyttet for å få til dette er å la partier fra andre partier komme igjen i andre låter, men i litt ny drakt.

Spurvs Brefjære slippes fredag 22. september.

Powered by Labrador CMS