Teater og scene

Det blir ikke publikum på Drammens Teater med det første. – Gjenåpning krever planlegging, sier Knut Harald Pleym, daglig leder ved Drammen Scener.

– Åpner ikke igjen før etter påske, uansett

Drammens Teater og Union Scene forblir stengt, selv om det skulle komme lettelser i lokal forskrift og / eller nasjonale anbefalinger. – Uvissheten er for stor, sier daglig leder Knut Harald Pleym.

Publisert Sist oppdatert

Den 9. november ble det innført forbud mot innendørs kulturarrangementer i Drammen. I dag skal formannskapet vedta ny lokal koronaforskrift, og det forventes ifølge Drammens Tidende at forbudet mot kulturarrangementer oppheves.

Men selv om det skulle komme lettelser i den lokale forskriften, så vil ikke Drammen Scener – det kommunale aksjeselskapet som driver Drammens Teater og Union Scene – åpne igjen med det første.

Heller ikke eventuelle endringer i nasjonale anbefalinger om hvor mange man kan ha i publikum med og uten fastmonterte seter vil få daglig leder Knut Harald Pleym til å skifte mening.

Han står fast på beslutningen om at det ikke blir noen publikumsarrangementer før tidligst etter påske.

Mange aktører i spill

– Utfordringen er at verken lokale eller nasjonale myndigheter har noen plan for gjenåpningen. Dette er svært vanskelig å forholde seg til for oss som driver med arrangementer som må planlegges med en viss tidshorisont. Vi trenger mer tid enn noen timer eller noen få dager, sier Knut Harald Pleym til KulturPlot.

For å gi seg selv mer forutsigbarhet og en viss mulighet til å planlegge har Drammen Scener bestemt at de holder stengt til over påske. Neste vurdering vil bli gjort midt i mars måned.

Vanligvis har de kulturarrangementer som spenner fra små konserter og oppsetninger til konferanser og store artister og humorshow.

Det er jo ikke sånn at jeg kan ringe til Jonas Fjeld og spørre om han kan ta med seg gitaren og komme og spille noen låter i morgen

Drammens Teater har 504 fastmonterte seter. Union Scene har på hovedscenen plass til 1300 stående publikummere, uten dagens regler knyttet til avstand og maks antall publikummere.

I mange av arrangementene er det mange aktører som er involvert, herunder artister og produsenter, konsert- og turnéarrangører. Arrangementene skal også markedsføres. Billetter skal selges.

– Det er jo ikke sånn at jeg kan ringe opp til Jonas Fjeld på Konnerud og spørre om han kan ta med seg gitaren og komme og spille noen låter i morgen, og så har vi fulle hus. For å få til et stort arrangement kreves det planlegging i alle ledd; fra alle de ulike aktørene, sier Pleym.

Stor økonomisk risiko

Foto Drammens Teater. (Foto: Anita Myklemyr)

Underveis i pandemien har det plutselig kommet nye regler for hvor mange man kan ha i publikum, som da regelen om de fastmonterte seter kom. Det påvirker den økonomiske risikoen.

Per i dag vet ikke Pleym verken hvor lenge dagens restriksjoner vil vare, eller hvordan en gjenåpning kan skje.

Samtidig fører usikkerheten til at publikum vegrer seg for å bestille billetter til fremtidige arrangementer. Pleym vet heller ikke hvilke støtteordninger som vil gjelde.

– Det finnes ennå ingen støtteordninger for 2021 å søke på. Regjeringen sier at de skal komme, men vi vet ikke hva ordningene inneholder før vi får mulighet til å søke, og vi vet ikke om støtten kan bli redusert hvis uforutsette ting skjer. Det tar tid å lage en søknad, og det tar tid å få søknaden behandlet. Og da er våren snart gått. Hvordan skal vi kunne inngå juridisk bindende kontrakter med artister og arrangører når vi ikke kjenner verken økonomisk risiko eller antall publikummere vi kan ha til stede?

Han presiserer at han er positiv til de støtteordningene politikerne faktisk har lansert for kulturlivet. Det han etterlyser er større forutsigbarhet.

Det er byråkratiet som står i veien for kulturlivet nå, ikke pandemien.

– Byråkratiet står i veien

– Smittesituasjonen endres raskt. Har du ingen forståelse for at det kan være vanskelig for myndighetene å planlegge på lang sikt?

– I vår bransje har vi stått i dette i nesten ett år nå, og alle vet at viruset ikke vil forsvinne raskt eller av seg selv. Det er byråkratiet som står i veien for kulturlivet nå, ikke pandemien. Det må finnes måter å differensiere blant annet lengden på de ulike tiltakene på, som gjør det mulig å skape en viss grad av forutsigbarhet for kulturlivet.

Han etterlyser også at politikerne er tydeligere i sine prioriteringer.

– Hvis det er slik at det å samle mange mennesker til kulturarrangementer står nederst på listen deres ved gjenåpningen av samfunnet, så må de tørre å si det – så vi vet hva vi har å forholde oss til.

*

Paragrafen om stenging av offentlige steder og virksomheter der det foregår kultur-, underholdnings- og fritidsaktiviteter innendørs ble avviklet i den lokale forskriften for Drammen kommune i formannskapsmøtet fredag 12.februar. Drammen kommune presiserer på sine hjemmesider at dette imidlertid ikke betyr at det er generell åpning for å gjennføre arrangementer igjen. På dette området er det fortsatt en del tydelige anbefalinger og regler fra nasjonale myndigheter, skriver de.

Powered by Labrador CMS