Film og tv

Liv Ullmann erstattes av en yngre skuespiller i den nye versjonen av Ingmar Bergman-klassikeren Persona.

Bruker kunstig intelligens til å fjerne Liv Ullmann fra ikonisk rolle

Hva skjer med filmene når kunstig intelligens tar over? Det forsøker filmfestivalen i Gøteborg å finne ut, som har manipulert bort Liv Ullmann fra Ingmar Bergman-klassiker.

Publisert Sist oppdatert

– Det ble helt fantastisk. Folk synes det var fascinerende, men også ubehagelig, sier kunstnerisk leder av Nordens største filmfestival, Jonas Holmberg, til Samtiden.

Visningen av eksperimentfilmen Another Persona omtales som en av de mest eksklusive visningene, ikke bare i festivalens historie, men også i svensk filmhistorie. Den skal kun vises én gang.

Liv Ullmann er manipulert bort

Årets internasjonale filmfestival i Gøteborg startet fredag, med en norsk åpningsfilm, Thea Hvistendahls Håndtering av udøde.

Men det er nok den KI-genererte versjonen av Ingmar Bergman-klassikeren Persona, der Liv Ullmanns rolle er blitt manipulert bort, som har fått mest oppmerksomhet i forkant av festivalen.

– KI-teknologi kommer til å påvirke hvordan man lager film fremover, på mange ulike nivåer, sier kunstnerisk leder ved Göteborg Film Festival, Jonas Holmberg. Foto Göteborg Film Festival

I originalen fra 1966 er det Bibi Andersson og Liv Ullmann som har hovedrollene. I filmen som ble vist søndag er det den 42 år gamle finske skuespilleren Alma Pöysti som er Liv Ullmanns rollekarakter Elisabet Vogel.

Ansiktet til Ullmann er erstattet av Pöysti sitt.

– I debattene om kunstig intelligens er det i kunsten mye fokus på juridiske rettigheter, arbeidsvilkår og den slags. Vi ønsket å se på det kunstneriske perspektivet, og hvordan det kan bli påvirket av ny teknologi, forteller Holmberg.

– Filmhistoriens mest interessante om dette

Når de skulle gjøre dette eksperimentet, var det ikke tilfeldig at valget falt på Persona:

– Vi valgte denne filmen fordi den allerede handler om det vi ville sette fokus på, sier Holmberg.

– Det er filmhistoriens kanskje mest interessante om hvordan kunst forholder seg til teknologi, til menneskelighet, til identitet. Om man kan uttrykke noe sant, eller om ansiktet bare er en maske. Alt dette finnes i den filmen allerede.

Resultatet av den KI-bearbeidede versjonen har nesten blitt en skrekkfilm, sier han.

– Iblant ser det helt fantastisk ut, men noen ganger ser det rart ut. Hele tiden er det dog noe som savnes. Det er noe i originalen som absolutt ikke finnes i KI-versjonen. Det er litt «off», litt dødt, sier han.

Nysgjerrighet og frykt

Årets festival har et tematisk fokus på kunstig intelligens, og de arrangerer også samtale om skuespillerkunsten og teknologi.

Vil teknologien føre til mer effektivitet og bedre filmer, eller vil den føre til at kunstnere blir marginalisert og erstattet av maskiner?

– Med nysgjerrighet og frykt begir jeg meg ut på dette utrolig vanvittige eksperimentet, har skuespiller Pöysti tidligere uttalt.

Hun mener prosjektet er fascinerende fra et skuespiller-eksistensielt-ståsted, med filosofiske, tekniske, moralske og opphavsrettslige dimensjoner.

– KI-teknologi kommer til å påvirke hvordan man lager film fremover, på mange ulike nivåer, konstaterer Holmberg.

– Dette eksperimentet viser veldig synlig og tydelig hva man kan gjøre med KI-masker. Men kan man i dag gjøre dette og få noe som er troverdig? Det går ikke, og jeg tror ikke det vil være mulig i fremtiden, heller, sier han.

– Jeg tror man vil savne noe menneskelig. Men andre deler av denne teknologien kommer til å forandre hvordan vi jobber med film, sier han.

Powered by Labrador CMS