Stig Brenner og Lise Karlsnes i Briskeby på scenen i Operaen 7. september – der bandet feiret 25-årsjubileet til albumdebuten «Jeans for Onassis».
Stig Brenner og Lise Karlsnes i Briskeby på scenen i Operaen 7. september – der bandet feiret 25-årsjubileet til albumdebuten «Jeans for Onassis».

NOTERT

Nytt album fra Briskeby – med bidrag fra Stig Brenner

Stig Brenner satte én betingelse da Briskeby inviterte ham til å feire 25-årsjubileet for debutplaten deres med dem: At han fikk gjøre monsterhiten «Propaganda» på norsk.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg ville forme noe litt nytt, sammen. Føler alltid det blir mer genuint og et mer ærlig resultat, sier Stig Brenner. Han var 10 år da gruppens Spellemann-vinnende monsterhit «Propaganda» herjet landet i 2000.

– Den ble spilt overalt. Min eldre bror hadde CD-en. Jeg trodde de var amerikanske i starten fordi de hadde en utypisk norsk utstråling. De er noe mer, det føler jeg de fortsatt er. Og sangen er like god, om ikke bedre.

Fredag slippes den nye, norskspråklige versjonen – etter at Briskeby og Brenner fremførte den på jubileumskonserten i Operaen tidligere i september til stor overraskelse for publikum.

To generasjoner

Norskkravet fra Brenner tok også det gjenforente Briskeby litt på sengen, medgir bandets Lise Karlsnes og Claus Heiberg.

De hadde ønsket å invitere med seg yngre artister som de i dag lar seg inspirere av. I stedet måtte Briskeby se på sin egen låtklassiker fra millenniumsskiftet med nye øyne – og lytte med nye ører.

For å jobbe seg fram til en norsk versjon gikk bandet i studio i selskap med Stig Brenner og to produsenter: Espen Berg (Seeb), som produserte den engelske originalen for et kvart århundre siden, og Cezinando-produsent Ole Torjus Hofvind, også han en generasjon yngre.

Ikke overtenke

– Hvor skulle vi egentlig begynne? tenkte vi. Vi måtte kle av låten som var, og finne essensen av hva den betyr nå, sier Claus Heiberg. For Briskeby var opptatt av den opprinnelige teksten – om ikke alltid å mene det andre gjør, som gruppen mener betyr mer enn noen gang i et urolig verdensbilde.

Heiberg forteller at Stig Brenner kom inn i studio på deres første møte og rett og slett gikk rett i gang med å synge refrenget direkte oversatt.

– Jeg har blitt ganske god på å kjenne igjen hva som fungerer på norsk og hva som ikke funker. Noen ganger er det viktig å overtenke, andre ganger må man stole på de andre stemmene, svarer Stig Brenner.

Lærte mye

– Vi hadde aldri gjort noe på norsk! Du mister et lag med norsk tekst. Fordi dette er språket jeg snakker og det føles enda mer direkte og utilslørt. Det blir veldig ærlig, det er noe med å tvinges til å kjenne på det som kan virke banalt, sier Lise Karlsnes.

Hun medgir at hun «var litt teater», da hun uvant gikk i gang med å synge på norsk. Stig Brenner ga henne beskjed om å slappe mer av:

– Jeg lærte mye av Stig, som har en egen evne til å formidle noe som er vanskelig – og det på en sår og tilgjengelig måte. Jeg er så stolt over at vi har gjort dette sammen.

Ble satt ut

Det norske legendebandet slo for et kvart århundre siden til med gullkvartetten under Spellemann: Årets låt for «Propaganda», Årets nykommer, Årets artist og Årets popgruppe. Alt med debutalbumet «Jeans for Onassis», som kom i 2000 og solgte 130.000 eksemplarer.

Briskeby spilte over tusen konserter i Norge og resten av Europa i perioden 1999 til 2007. Året etter trykket de på pauseknappen på ubestemt tid. I 2023 spilte bandet på festivalen Piknik i Parken – ment å være et engangstilfelle.

– Vi ble helt satt ut. Halvparten av publikum var veldig unge, og kunne låtene våre. Vi fikk tilbakemeldinger om hvor mye musikken vår hadde betydd for dem, sier Claus Heiberg.

Annet perspektiv

Også yngre artistkolleger og produsenter fortalte at de hadde et sterkt forhold til Briskebys musikk da bandet dukket opp på radaren igjen – nesten et kvart århundre etter at de sang seg inn i norsk musikkhistorie.

– Det ante vi ingenting om, og det inspirerte oss veldig nå. Mange av dem var 12–15 år gamle den gangen, og fikk aldri sett oss live, sier Heiberg om hvorfor bandet bestemte seg for å fortsette:

– Vi hadde glemt hvor høy selvtillit vi hadde den gangen, men den kom heldigvis fort tilbake. Vi innså at det som var en slags «glemt epoke» for oss, ikke var det for andre rundt.

Nytt prosjekt i vente

Når Briskeby fredag slipper løs nye «Propaganda», er bandmedlemmene like spente som de var for 25 år siden.

– Ja, det er like spennende. Det er også stolthet – at vi skapte noe den gangen som gir en følelse av en evigvarende låt, som fremdeles lever. Og at vi tør å gjøre dette nye grepet, sier Heiberg, mens Karlsnes medgir at norskversjonen «er litt utenfor komfortsonen».

Lise Karlsnes sier at hun har fått mange meldinger i innboksen om «endelig», da Briskeby i sommer spilte flere festivaler og avrundet med konserten i Operaen. Nå har de «et nytt prosjekt» på gang – og det er alt Lise Karlsnes og Claus Heiberg vil røpe.

Powered by Labrador CMS