Kultur

Podkastdokumentaren Pianisten handler om pianist Maria Kannegaard.

En av årets sterkeste kulturopplevelser kom i desember – og er en podkast

– Helt siden jeg ble kjent med denne historien, og denne musikken, har jeg hatt en trang til å fortelle folk om den ekstraordinære komponisten og pianisten.

Publisert Sist oppdatert

«Denne dokumentaren vil åpne folks hjerter og ører», skriver Audun Vinger i Dagens Næringsliv om dokumentaren om Maria Kannegaard.

Podkastdokumentaren Pianisten handler om den dansk-norske jazzpianisten og Spellemann-vinneren Maria Kannegaard. Kannegaard omtales som en av de største pianistene i Skandinavia og er en sjeldent begavet musiker og komponist.

Dokumentaren er historien om henne, hennes liv med musikken og diagnosen schizofreni. Hun beskrives som en ekstraordinær musiker med en helt unik hjerne.

Sterk historie

Kannegaard er født i Danmark, men flyttet til Norge da hun var ti år. Hun begynte å komponere musikk da hun var fem år.

I den fire episoder lange radiodokumentaren forteller hun sin historie, om musikken og om sin psykiske sykdom, som har ført med seg flere lengre avbrudd fra musikken opp gjennom årene.

Vi får et innblikk i både hvordan sykdommen fungerer og påvirker henne, om behandlinger hun har fått, om hvordan venner og bandmedlemmer har opplevd det.

– Hatt en trang til å fortelle

Produsent og serieskaper Joachim Førsund. Foto Agnete Brun / NRK

– Helt siden jeg ble kjent med denne historien, og denne musikken, har jeg hatt en trang til å fortelle folk om den ekstraordinære komponisten og pianisten, sa produsent og serieskaper Joachim Førsund da podkasten ble lansert.

– Jeg fikk kontakt med Maria gjennom felles bekjente i musikkmiljøet i Trondheim. Jeg fikk inntrykk av at hun hadde et dypt ønske om å bli forstått, og podkastformatet var det perfekte formatet til å få fortelle historien hennes på – helt uforstyrret.

Førsund er journalist og forfatter og har stått bak flere podkastserier – blant annet om Orderud-saken, Ari Behns død, Christine Koths kamp mot kreftsykdom og fjorårets Mannen i Thereses gate.

Da han besøkte podkasten Berrum & Beyer snakker om greier tidligere i desember, fortalte han at når han lager en podkastserie, fyller det hele livet hans. Slik var det også med denne.

– Det blir hele livet mitt. Det blir det alltid. Det er veldig mange som sier at 'du må skru av telefonen i helgen, det er bare en jobb, dette her', men det klarer jeg ikke, jeg klarer ikke å gå inn i det uten å gå all in.

– Det har vært et privilegium å få høre Maria fortelle om hvordan hun har det. Det er et helt unikt innblikk i en helt unik hjerne. Jeg håper at denne podkasten kan øke forståelsen for hvordan det er å leve med schizofreni, og annen type psykisk uhelse. Samtidig som jeg håper mange vil oppdage all den vakre musikken som Maria Kannegaard har skapt, sier han.

Sterke følelser

I årets siste papirutgave av Samtiden var følelsers plass i samfunnet tema: følelsenes makt – fornuftens maktesløshet. I lys av dette er det ikke så overraskende at en av årets beste kulturopplevelser også er en sterk personlig historie som vekker mye følelser.

«De kulturpessimistiske blant oss har for lengst merket seg at det tilsynelatende er blitt vanskeligere å nå ut med kulturuttrykk uten at skaperens personlighetstilstand utgjør en viktig del av bildet. Aller helst bør hen ha gjennomgått noe vondt», skriver Vinger i sin omtale av Pianisten.

Selv om Kannegaard i flere tiår har vært en av landets mest særegne komponister og utøvere, er hun likevel fortsatt et obskurt navn for de fleste, en typisk kultfavoritt, skriver Vinger.

Dette vil trolig endre seg totalt etter denne serien. Det bør det, i hvert fall.

Powered by Labrador CMS