DERFOR ROMAN

– Jeg er blitt en anelse lei av krimbøker som starter med 'Et lik blir funnet i … '

Den danske forfatteren Thomas Bagger har selv brukt den malen flere ganger. Men i hans nye bok har han jobbet målrettet med å utvikle en ny gren i krimsjangeren.

Krimforfatteren Thomas Bagger er aktuell med sin fjerde bok.
Krimforfatteren Thomas Bagger er aktuell med sin fjerde bok.
Publisert Sist oppdatert

Hva handler romanen om?

THOMAS BAGGER (43)

  • Yrke: Forfatter
  • Utdannelse: Cand.mag i medievitenskap
  • Bosted: Århus
  • Aktuell med boken: Kaoskoden
  • Forlag: Vigmostad & Bjørke
  • Antall sider: 512

– I Kaoskoden står David Flugt og Lucas Stage overfor en helt ny form for kriminalitet, som sprer seg i kjølvannet av den massive digitaliseringen av samfunnet og en spirende ekstremisme.

– Danmark blir lammet av massepanikk da ekstremisten Jens Folke detonerer en bombe i hjertet av København og truer med flere sprengninger, hvis ikke justisministeren offentliggjør «Dokument 137». Men til tross for dødstrusler og opptøyer forblir ministeren taus om det mystiske dokumentet. Da nedtellingen til en ny bombe starter, innleder politiet en intens menneskejakt. Men Jens Folke har i årevis holdt seg i skjul i konspirasjonsmiljøer som betrakter politiet som myndighetenes villige bødler, og ingen vil hjelpe. I desperasjon får David Flugt ordre om å få Folkes ekskjæreste til å hjelpe til i jakten på ham. Den eksentriske kvinnen er selv en del av konspirasjonsmiljøet og dømt til livstid for drap på tre politibetjenter. Samtidig får Lucas Stage i oppgave å innlede en topphemmelig etterforskning av en sexvideo, der alt tyder på at det dreier seg om voldtekt av en mindreårig jente. En skjerpende omstendighet er at gjerningsmannen likner på Danmarks forhatte justisminister.

– David og Lucas erfarer hver på sin kant at de står overfor en helt annen trussel, med en langt større destruksjonskraft enn alle Jens Folkes bomber til sammen.

Er det noe i ditt eget liv eller i samtiden som ga deg ideen om å skrive romanen?

– Jeg er blitt en anelse lei av krimbøker som starter med «Et lik blir funnet i …». Jeg har selv brukt denne malen mange ganger, og fikk plutselig den tanken at når virkelighetens kriminalitet er under forandring, bør ikke også krimlitteraturen forandre seg med den? Vi ser for eksempel at dansk politi ruster opp kraftig for å bekjempe cyberkriminalitet. Og at Center for Terroranalyse i sin fremlegging av trusler mot Danmark har presentert begrepet «antimyndighetsekstremisme». Disse personene kalles på folkemunne konspirasjonsteoretikere og ifølge Politiets etterretningstjeneste er de villige til å bruke vold mot for eksempel politikere eller fagpersoner.

– Fenomenet har særlig vokst på sosiale medier i forbindelse med myndighetens håndtering av koronapandemien.

Hva er det du vil formidle til dine lesere med denne romanen?

– I Kaoskoden har jeg jobbet målrettet med å utvikle en ny gren i krimsjangeren. Jeg kaller den for «det kriminelle forandringspotensialet». For å skrive innenfor denne formen for krim må det være tre elementer til stede.

1. En aktuell eller spirende samfunnstendens

2. En moderne teknologi hvis potensiale vi ennå ikke helt forstår

3. En forening av punkt en og to i en kriminell kontekst

– Jeg ønsker å tilby en leseopplevelse hvor jeg naturligvis bruker krimsjangerens klassiske grep som spenning, tempo, gåter og uhygge. Men hvor selv de mest garvete krimlesere vil bli møtt med en ny type kriminalitet som de ikke har sett maken til. Man kan si at det er snakk om nye spilleregler for den måten forbrytelsen i Kaoskoden utspiller seg, og at det hele utfolder seg med utgangspunkt i en samfunnstendens og teknologi som akkurat nå påvirker vår måte å leve samen på.

Den danske forfatteren Thomas Bagger har latt seg inspirere av en helt ny type kriminalitet i arbeidet med den nye boka.
Den danske forfatteren Thomas Bagger har latt seg inspirere av en helt ny type kriminalitet i arbeidet med den nye boka.

Var det tider med skrivesperre under arbeidet med romanen?

– Skrivesperre finnes ikke. Det er min holdning. Det er kanskje provoserende, men la meg forklare det ut fra mine egne erfaringer med å være forfatter: Inspirasjon er tålmodighet. Kreativitet er tålmodighet. Kunst er tålmodighet. På de dagene hvor ideene ikke kommer med det samme har jeg lært at det å vente, det å bli sittende på en stol, er det som skiller profesjonelle fra amatører. Jeg lar meg også friste av å ta snarveier og har konstant lyst til å sjekke siste nytt om den norske langrennsligaen. Men det går ikke. Hvis man er seriøs som forfatter må man bli sittende og vente, selv om det er dødskjedelig.

Er det noe spesielt som kjennetegner din måte å jobbe på?

– Min arbeidsfilosofi er at disiplin trumfer motivasjon, vaner trumfer disiplin. Det er deilig å jobbe de dagene hvor man føler seg motivert. Men husk, motivasjon er en følelse, og følelser er kortvarige, så man kan ikke ta hensyn til dem når man skal løse et stort, langsiktig prosjekt som det å skrive en roman. Disiplin er evnen til å kontrollere sine impulser, men det koster også kognitive krefter. Så hvis man i stedet kan skape noen gode vaner vil det ut fra et nevrologisk perspektiv være det minst energikrevende. Prinsippet er enkelt; jo mer du gjentar en adferd, jo sterke synapser bygger hjernen til denne adferden. Så både kroppen og hjernen min er helt tilpasset en fast arbeidsrytme, som jeg har fulgt i årevis. Det betyr at jeg trenger verken å motivere eller disiplinere meg selv fopr å skrive hver dag.

Hvem eller hva har inspirert deg til å bli forfatter?

– Jo Nesbø er helt klart den forfatteren som gjorde at jeg fikk øynene opp for krimsjangeren. Det er ganske enkelt genialt at han har skapt en karakter i Harry Hole som føles dypt original, selv om han er basert på de ultimate klisjeer: Alkoholisert, uhell i kjærlighet, selvdestruktiv og likevel er Harry Hole helt sin egen. Hvordan gjør du det egentlig, herr Nesbø?

Hva tenker du om kunstig intelligens i kunsten?

Den danske forfatteren Thomas Baggers Kaoskoden.
Den danske forfatteren Thomas Baggers Kaoskoden.

– Først og fremst provoserer det meg veldig at AI-eksperter bare fritt kan utvikle teknologier som i det lange løp vil gjøre kunstnere arbeidsløse. Hvordan kan man bare frigi et verktøy som ChatGPT uten konsekvenser? Det er en teknologi som allerede nå setter mange menneskers arbeidsliv i fare. Det er jo grotesk at adgang til denne teknologien ikke begrenses. Hvordan kan det i det hele tatt være tillatt å true forfattere, malere, skuespillere og musikeres tilværelse uten konsekvenser? Og hvor mange AI-ere blir akkuart nå trent opp med bruk av uvitende kunstneres produkter?

Kan du nevne én person du håper leser boken?

– Jo Nesbø. Jeg skulle gjerne ha skrevet en krim eller en TV-serie sammen med ham en gang. Men han er nok dessverre ikke like interessert i å samarbeide med meg. Jeg tror bare at vi ville ha utfylt hverandre godt, da jeg har en annerledes og villere skrivestil enn andre danske krimforfattere, og han har et mesterlig overblikk i oppbygningen av plot. Det kunne vært en spennende miks.

Finnes det en bok du vil anbefale andre å lese?

– Jeg tar en liten nesbøfan-pause og vil meget gjerne anbefale Haruki Murakamis trilogi IQ84. En fullstendig unik og medrivende leseopplevelse.

Hvilken bok leser du selv, akkurat nå?

– Jeg sverger på at dette ikke er for å smigre norske lesere, men jeg leser faktisk Karl Ove Knausgårds Min Kamp, bok 5.

Hvordan er det å få bøkene dine oversatt?

– Det er jo enhver forfatters drøm, å få så mange lesere som mulig. Mest av alt fordi man jobber så hardt med bøkene sine og så blir man trist ved tanken på at de står og samler støv i en bokhandel. Det er herlig at at mine historier og karakterer lever i så mange bevisstheter som mulig.

Nye bøker – annonsørinnhold

 

Powered by Labrador CMS