SCENEKUNST

– Det fremstår kommersielt fornuftig, men ikke spesielt kunstnerisk spenstig eller bra for teaterets egenart

Stadig flere bestselgende bøker finner veien til teaterscenen. Gir det scenekunsten, og skjønnlitteraturen, en ekstra dimensjon, eller gjør det den fattigere?

Oliver Lovrenskis prisbelønte debutroman Da vi var yngre er satt opp på Det Norske Teatret. Hovedrollen spilles av den Spellemann-vinnende rapperen Jonas Benyoub, som har blitt Hedda-nominert for rollen.

«Det er noe defensivt ved å lene seg stadig tyngre på romanene for materiale, fordi man samtidig risikerer å kommunisere at kunsttradisjonen man selv representerer har mindre å tilby», skrev Ine Therese Berg i teksten «Teater mellom to permer» i Morgenbladet i 2014.

For å lese denne saken må du være abonnent

Samtiden – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven.
For å få papirutgaven, velg nett og papir.

Samtiden
Nett og papir
3 mnd

99,- 329,-

KJØP

Samtiden
Nett og papir
12 mnd

1299,-

KJØP

Samtiden
Nett
1 mnd

1,- 90,-

KJØP

Samtiden
Nett
12 mnd

999,-

KJØP

Powered by Labrador CMS