Notiser

Borgli instruerer Cage på innspillingssettet.

Nicolas Cage om norsk regissør: – Drøm som gikk i oppfyllelse

Hollywood-veteranen Nicolas Cage (59) berømmer samarbeidspartneren Kristoffer Borgli – og norsk filmpolitikk som sådan.

Publisert Sist oppdatert

­I sitt 60. år samarbeider Cage med norske Borgli, som vant Amanda for langfilmdebuten «Syk pike» i sensommer.

Etter jul inntar duoen kinolerretet med horrorkomedien «Dream Scenario». Og ifølge Cage har tilblivelsesprosessen fungert som en drøm i seg selv.

– For å si det litt dustete: Å lage «Dream Scenario» med Kristoffer har vært som en drøm som går i oppfyllelse, erklærer Hollywood-veteranen overfor NTB.

– Jeg hadde sett kortfilmene hans. «Jeg skjønner sensibiliteten til denne fyren,» tenkte jeg. Så, da jeg så «Syk pike»: «Wow, han har et annerledes perspektiv på ting.» Det var nytt, det var friskt, fortsetter Cage begeistret per videolink fra Australia.

Kreativ ånd

Det stopper ikke der. Cage mener Borgli kommer fra et bra sted – bokstavelig talt.

– Jeg hadde sett andre filmer med utspring i Norge. Det var helt sånn: «Der borte skjer det noe,» skryter han skjeggete og fritidskledd.

– Det virker som om dere tar dette på alvor: «La oss gi penger til studenter så de kan lage film. La oss tilby stipender så de får tilgang til kameraer og datamaskiner å forfatte manuskriptene sine på.» Da styrkes den kreative ånden.

Cage skal ha blitt like imponert over selvsikkerheten Borgli utviste underveis i prosjektet.

– Selvtillit bak visjonen og historien er noe vi skuespillere verdsetter hos en filmskaper, slår han fast.

– Kristoffer og jeg meislet ut hvert skritt sammen. Vi samarbeidet tett for å sette denne drømmen av en historie ut i live.

Akademisk anlagt

«Dream Scenario» følger en middelaldrende biologiprofessor som på uforklarlig vis figurerer i drømmene til menneskene rundt seg. Cage burde ha brukbare forutsetninger for rollen, og ikke bare fordi han har over 100 spillefilmer på CV-en.

Faren hans August Coppola – bror av den berømte Francis Ford Coppola – var professor i litteratur.

– Hvis du vil snakke om konkurransepreg, er det bare å glemme sport. Akademia er virkelig kompetitivt, humrer Cage, og tilføyer åpenhjertig:

– Alle vil være smartere enn de andre, både i staben og på universitetet som sådan. Jeg så ham slite med frustrasjon rundt den biten. Men forholdet til studentene var alltid godt, og jeg tror de var glade i ham. Det var viktig her. Jeg hadde lyst til å spille en professor som virkelig prøver å skape bånd til studentene sine.

Showbiz-erfaringen til tross: Selv ville ikke Cage drømme om å kalle seg læremester.

– Jeg har alltid betraktet meg som en student. Det tror jeg framgår av filmografien min, også, sier han.

– Jeg har gjort ting hvor folk har sagt: «Du kan ikke lage eventyrfilmer, du ser ikke ut som en actionhelt.» «Vel, du har rett. Men kanskje lærer jeg noe, så la oss prøve likevel.»

Celebert selskap

Det var for innsatsen som alkoholisert selvmordskandidat i «Leaving Las Vegas» (1995) Cage vant Oscaren sin. Senere utgjorde «Adaptation» (2002), skrevet av kultmanusforfatteren Charlie Kaufman, et karrierehøydepunkt. Sistnevnte spøker angivelig i kulissene i «Dream Scenario».

– Kristoffer elsker den filmen og tenkte mye på den, rapporterer Cage.

– Han skrev ikke spesifikt for meg, og gikk faktisk til andre skuespillere før han kontaktet undertegnede. Men han hadde lyst til å skrive noe med samme følelse som et Kaufman-manus.

Hvorvidt Borgli har lykkes, blir klart først 9. februar på denne siden av Atlanteren. Enn så lenge lovsynger stjernemakkeren forsøket hans.

– Det er et av de fem beste manusene jeg har lest noensinne, og jeg har vært i bransjen i 42 år, gestikulerer Cage i computerskjermen.

– De øvrige er «Raising Arizona», «Leaving Las Vegas», «Vampire’s Kiss» og «Adaptation» – i tillegg til «Dream Scenario». Jeg visste med en gang at jeg måtte gjøre filmen.

Powered by Labrador CMS