Samfunn

Ghawgha Tabans første EP, Landless Tree, ble lansert på Riksscenen i anledning den internasjonale «Music Freedom Day». På scenen: Anja Lauvdal (venstre), Ghawgha Tabam og Marianna Sangita Røe. Foto: Knut Utler / Safemuse.

Afghanistans kulturelle situasjon: Den «siste» generasjonens kamp

Den unge generasjonen forsøker å ta et oppgjør med Afghanistans fortid. Fribymusiker i Harstad, Ghawgha Taban, skildrer på sin nye EP en tilværelse der undertrykkelse, vold og migrasjon er iboende kår.

Publisert Sist oppdatert

I april 2022 ble Ghawgha Taban tatt imot som fribymusiker i Harstad, som gjesteartist under ICORN Citiesof Refuge Network og Norsk PENs program i Norge, og i samarbeid med Safemuse. ­Den 3. mars ble Ghawga Tabans første EP, «Landless Tree», lansert på Riksscenen i anledning den internasjonale «Music Freedom Day». På scenen var det en stor installasjon med ulike faner. På én av dem stod det «We are the last generation». Hvilken «siste generasjons» stemme er dette, hvem angår dets budskap?

For å lese denne saken må du være abonnent

Samtiden – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven.
For å få papirutgaven, velg nett og papir.

Samtiden
Nett og papir
3 mnd

99,- 329,-

KJØP

Samtiden
Nett og papir
12 mnd

1299,-

KJØP

Samtiden
Nett
1 mnd

1,- 90,-

KJØP

Samtiden
Nett
12 mnd

999,-

KJØP

Powered by Labrador CMS