Notiser

Mikrofilm er allerede i gang med «Titina» s Oscar-kampanje, som kjøres mye digitalt. – Men vi kommer ikke utenom en liten turné i Los Angeles, der vi skal vise fram filmen hos de store studioene og også ha en visning for øvrige akademimedlemmer, sier produsentene.

«Titina» får tilskudd til Oscar-kampanje

Animasjonsfilmen «Titina» mottar 400.0000 i tilskudd fra Norsk filminstitutt for å bruke til sin Oscar-kampanje.

Publisert Sist oppdatert

«Titina» er første norske animasjonsfilm som får et slikt tilskudd, som skal brukes i det omfattende arbeidet med å bli Oscar-nominert.

– Vi har et sterkt animasjonsmiljø i Norge, og det lages nå så mange animerte langfilmer av så høy kvalitet at det var riktig at vi også innlemmet disse filmene i våre ordninger for Oscar-satsinger, sier Dag Asbjørnsen, leder for internasjonal seksjon i Norsk filminstitutt.

Han tror de norske animasjonsfilmene har gode muligheter til å bli nominert i kategorien Best Animated Feature Film.

«Titina»-produsentene Tonje Skar Reiersen og Lise Fearnley i Mikrofilm er allerede i gang med Oscar-kampanjen for filmen, og mener det er en fordel å være tidlig ute for en uavhengig, europeisk film. De påpeker at det er rundt 30 animerte langfilmer med i Oscar-racet hvert år, og at fem av dem oppnår Oscar-nominasjon.

– Det er gode odds. I tillegg gir det å være kvalifisert i seg selv synlighet for film og regissør, i og med at det ikke er så mange om beinet som i andre kategorier. Nå håper vi på en kvalifisert norsk film hvert år framover, med tydelig målsetting om å oppnå nominasjon i løpet av en femårsperiode, sier de to Mikrofilm-produsentene, som mener at det å innlemme også animasjonsfilmer i Oscar-tilskuddene «er en god investering for norsk film».

Powered by Labrador CMS