

NOTERT
Det mangeårige samarbeidet mellom forlagene Aschehoug og Gyldendal, som har vært en sentral del av norsk bokbransje, er i ferd med å ta slutt. Aschehoug har valgt å bytte distribusjonsselskap til Sentraldistribusjon, eid av Cappelen Damm, noe som har vakt oppsikt i bransjen. Litteratursosiolog Trond Andreassen uttrykker overraskelse over beslutningen, da Forlagssentralen har vært en sterk bastion for begge forlagene, skriver Klassekampen.
Mads Nygaard, konsernsjef i Aschehoug, forklarer at byttet er en normal forretningsmessig vurdering og ikke et historisk brudd. Han understreker at samarbeidet med Gyldendal har handlet om infrastruktur i bokbransjen, og at de to forlagene fortsatt samarbeider om enkelte prosjekter som lydboktjenesten Fabel. Likevel har flere av de store hovedprosjektene, som bokklubbene, mistet sin økonomiske betydning, noe som har påvirket samarbeidsgrunnlaget.