Mads Nygaard, konsernsjef i Aschehoug, forteller at bytte av distribusjonsselskap springer ut av en helt normal forretningsmessig vurdering
Mads Nygaard, konsernsjef i Aschehoug, forteller at bytte av distribusjonsselskap springer ut av en helt normal forretningsmessig vurdering

NOTERT

Samarbeidet mellom Aschehoug og Gyldendal nærmer seg slutten

Forlagene Aschehoug og Gyldendal vært et radarpar i norsk bokbransje i mange år. Aschehoug bytter nå distribusjonsselskap og innleder samarbeid med Sentraldistribusjon, som er eid av Cappelen Damm

Publisert

Det mangeårige samarbeidet mellom forlagene Aschehoug og Gyldendal, som har vært en sentral del av norsk bokbransje, er i ferd med å ta slutt. Aschehoug har valgt å bytte distribusjonsselskap til Sentraldistribusjon, eid av Cappelen Damm, noe som har vakt oppsikt i bransjen. Litteratursosiolog Trond Andreassen uttrykker overraskelse over beslutningen, da Forlagssentralen har vært en sterk bastion for begge forlagene, skriver Klassekampen.

Mads Nygaard, konsernsjef i Aschehoug, forklarer at byttet er en normal forretningsmessig vurdering og ikke et historisk brudd. Han understreker at samarbeidet med Gyldendal har handlet om infrastruktur i bokbransjen, og at de to forlagene fortsatt samarbeider om enkelte prosjekter som lydboktjenesten Fabel. Likevel har flere av de store hovedprosjektene, som bokklubbene, mistet sin økonomiske betydning, noe som har påvirket samarbeidsgrunnlaget.

Powered by Labrador CMS