Notiser

UP3-deltakerne er f.v. Marianne Lerdahl (Snowcastle Games), Adriane Brennmoen (Hyper Games), Siw Hødnebø Espeland (Encircle Games), Ellen Lyse Einarsen (Hyper Games), Lise Hagen Lie (Megapop), Oda Tilset (Noknok Audio), Oda Kristine Sandaker (Funcom) og Aleksandra Janaczyk (Agens).

Disse åtte får nyopprettet stipend – skal styrke kvinneandelen i norsk spillbransje

Åtte kvinnelige spillutviklere får stipend, opplæring og skal være med på nettverkssamlinger. Formålet er å styrke kvinneandelen i norsk spillbransje.

Publisert Sist oppdatert

De er alle om bord i det nye talentprogrammet UP3, som er støttet av Norsk filminstitutt (NFI), Norsk Tipping og Talent Norge og skal styrke andelen kvinnelige fagsjefer.

Kvinneandelen i spillbransjen i EU-landene er på 22 prosent, mens kvinner utgjør 48 prosent av spillkonsumentene. Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen betegner det nye talentprogrammet, som er rettet mot produsenter, kreative og tekniske talenter, som «et viktig skritt på veien for kvinner i spillbransjen».

– Jeg søkte om deltakelse i dette talentprogrammet fordi det er en fantastisk mulighet til å bli bedre kjent med andre kvinner som jobber med spillutvikling. Jeg vil sammen med de andre deltakerne finne ut av hvordan spillbransjen kan bli et sted å jobbe også etter at du som kvinne har fylt førti og hele veien til pensjonsalder, sier Ellen Lyse Einarsen, som jobber i Hyper Games med «Nonogram Stitch».

Fra Hyper Games» kommer også Adriane Brennmoen, om bord på prosjektet «Snusmumrikken». Marianne Lerdahl jobber i Snowcastle Games med «Earthlock 2», Siw Hødnebø Espeland i Encircle Games med «Wigged Out», Lise Hagen Lie i Megapop med «Life Below» og Oda Tilset i Noknok Audio, også det med «Snusmumrikken». Oda Kristine Sandaker jobber i Funcom med «Dune: Awakening» og Aleksandra Janaczyk i Agens med prosjekt «Nabolag».

UP3 retter seg i tillegg til spillprodusenter seg også mot programmering, informasjonsteknologi, musikk og lydproduksjon, 3D-modellering og animasjon, manus og dramaturgi, arkitektur, spilldesign og grafisk design.

Powered by Labrador CMS