Notiser

«Pauser av spytt og melk, kropper av vann» av Anna Ihle er å se på Høstutstillingen frem til 15. oktober.

­Anna Ihle vant Høstutstilling-prisen: – Jeg hadde fått flere advarsler mot å få barn som kunstner

Anna Ihle vant den gjeve Høstutstillingsprisen på 200.000 kroner, og røper at hun ble advart mot å bli mor underveis i kunstnerkarrieren.

Publisert Sist oppdatert

­– Jeg hadde fått flere advarsler mot å få barn som kunstner, og «Pauser av spytt og melk, kropper av vann» var det første arbeidet jeg laget som mor. Arbeidet med installasjonen skjedde, ikke på tross av min nye rolle, men på grunn av den.

Det sier Anna Ihle i en kommentar til at prisjuryen valgte hennes verk som «det mest betydningsfulle» blant arbeidene som er å se på årets Høstutstilling, som vises til 15. oktober på Kunstnernes Hus i Oslo.

Hennes prisvinnende installasjon består av treskulpturer i eik, hentet fra føttene til en babybiteleke – en gummisjiraff, som også finnes i installasjonen. Temaet gjenspeiler arbeidssituasjonen som Anna Ihle befant seg i som mor til en tre måneder gammel baby – der arbeidet med skulpturene ble gjort i pausene mellom amming.

«Det er kort vei mellom livet og selve verket, men om vi løfter øynene så omhandler verket like mye morsrollen, kvinnekampen, kunstnerrollen og kvinnehelse», heter det fra juryen.

Nå skal Anna Ihle bruke prispengene fra Høstutstillingsprisen, som Bildende Kunstneres Hjelpefond står bak, til å muliggjøre nye ideer hun lengter etter å gjennomføre.

– Gjennomføringen av dette arbeidet forutsatte støtte. Støtte fra venner, familie, kollegaer, og ikke minst – institusjoner som har plass til kunstnere som også er foreldre. Det er ikke gratis å lage kunst. Og ulike livssituasjoner fordrer ulik støtte, påpeker hun.

Powered by Labrador CMS