Museum

Kongsberg Sølvverk.

Frykter katastrofe i sølvgruvene

Publisert Sist oppdatert

Står vi foran en potensiell katastrofal ulykke i Sølvgruvene? Eller er dette bare rykter? Dette er et spørsmål undertegnede har fått en rekke ganger i det siste.
En gammel demning av trestokker 300 meter opp i gruva for turistruten, hvor millioner av liter vann står i fare for å komme «brasende» ned tvinger frem dette spørsmålet.

Kongsberg Sølvverk (1623-1958) var landets første bergverk i varig drift. Det var Norges viktigste bergverk i eldre tid, og var en tid et av de største sølvverk i Europa. Med de mange bevarte restene og sin historiske betydning er Kongsberg Sølvverk et framstående nasjonalt og internasjonalt kulturmiljø

På Kongsberg er vi så heldige at vi i dag kan du og jeg ta toget 2,3 kilometer inn i fjellet hvor en kommer til Kongens Gruve 342 meter under dagen for å kunne oppleve dette unike nasjonale kulturmiljøet. Svært mange turister har gjort det og flere kommer til å gjøre det, for dette er Kongsbergs største turistattraksjon, med rette.

Det går formelig kaldt nedover ryggen på vei inn i fjellet en varm sommerdag, men vet du at dette kanskje kan bli din siste reis?

Spørsmålene er mange fra stadig flere mennesker som har hørt om eventuelle farlige sikkerhetsbrudd ved Sølvgruvene i Saggrenda. Mange husker at Gruvene og Toget ble stengt av sikkerhetsgrunner i 2001. Folk husker også hvor vanskelig og nøye det var, før de fikk åpne igjen. Nå ser alle det voldsomme forfallet på museets bygninger og anlegg ute i dagen og de frykter derfor for sikkerheten inne i gruvene. Sikkerheten og sikkerhetsbruddene som ble påpekt den gang og krevd gjort noe med, er denne sikkerheten fortsatt til stede? Flere henvender seg og sier med bekymring at flere viktige deler av denne sikkerheten er «glemt» i dag.

Stadig flere kommer og spør om undertegnede kjenner til sikkerhetsrisikoene som er der inne i gruvene. Kjenner du til vannmagasinet (eller flere) i Kongens gruve? Kjenner du noe til den gruven som går oppunder Else dam hvor vannet plutselig kan bryte gjennom. Kjenner du til den sikkerhetsbristen i kommunikasjon ut av fjellet om du er med på guidet tur til Gottes Hulfe in der Noth gruve? Kjenner du noe til brannsikkerheten på gruvetoget? Og slik fortsetter spørsmålene!

Det er mange som spør og bekymringen er oppriktig. I den siste tiden har disse spørsmål kommet oftere fra både privatpersoner og journalister fra fjern og nær. Jeg har vært litt tilbakeholden med mine svar til disse, men begynte å tenke mer og mer på dette.

Jeg sendte derfor et par eposter til Norsk Bergverksmuseum for å be om innsyn til de rapporter som drift og sikkerhetssjef ved museet sier de er i besittelse av og som går god for denne sikkerhetsrisikoen.

Etter noen dager fikk jeg tilbakemelding med link til noe en med god fantasi kan kalle for en slags risikoanalyse / sikkerhetsrapport. Det viser seg at hele rapporten sikkerhetssjefen bygger sin risikoanalyse på, stammer fra noen «hobbyklatrere» som har interesse for sølvverket. De har besiktiget Kilsumpen på den ene siden og mener denne er trygg

I Kongens Gruve er det en Kilsump (En fullstendig fordemning, tetting av en ort/stoll). Denne bygges av en meter lange firkantete tømmer klosser, som legges tett sammen og kiles fast først innenfra så utenfra etter tetting av passasjeåpning i midten)

Denne møter en på cirka 30 meter ned i Kongens gruve og demmer opp en hel gruve opp til dagen, med alle tverrslag og side orter som måtte være der. Dette er en svært gammel demning. Hvordan tilstanden er på vann siden er det ingen som vet. Ei heller hvordan stokkene ser ut innover. Det er ikke foretatt noen som helst prøvetagning, målinger eller faglige sikkerhetsvurderinger annet enn besiktigelse av ufaglærte klatrere fotografert som igjen er besiktiget av en historiker og funnet «Trygt» Det er godt mulig dette er trygt, men hva om det ikke er det og ingen faglige personer blir benyttet til å vurdere sikkerhetsrisikoen?

Kilsump, er som navnet tilsier en demning bygget av kiler. Som presser «anføttes» mot hverandre. Det vil si at råtner en av kilene litt for mye i yttersiden, forsvinner «kile effekten» og demningen brister. Bak denne er det altså 30 meter høy gruve full av vann opp til dagen, som har en eneste vei ut om demningen brister og det er nedover i full fart over 300 meter, drar med seg stein og trevirke ned til turistruten i Kongens gruve. Hvor vannet vil finne veien ut stollen mot Saggrenda … Om dette er trygt? Overhodet ikke. Jeg vet i alle fall at jeg ikke ønsker å være i nærheten om dette skulle skje! Hva om gruva er full av turister i en pågående omvisning? (Cirka 100 personer) og et nytt tog på vei inn med 100 personer til og dette skjer? Hva om det er du som sitter på akkurat dette toget. Kona di, barna dine – eller barnebarn? Da er katastrofen et faktum. Er dette en risiko du ønsker å ta, eller bør det kreves at det gjøres noe med sikkerheten rundt dette?

I 2004 hadde museet en befaring på kilsumpen utført av noen ufaglærte klatrere. Etter dette ble det helt stille og per i dag er fortsatt vannet stående over hodet til turistene. Etter min mening bør det her kreves av både kommune og andre relevante aktører at museet må få inn faglig kompetanse som kan ta ansvar for at sikkerheten blir ivaretatt ved Kongsbergs største turistattraksjon. For dette klarer tydeligvis ikke Norsk Bergverksmuseum selv.

Få fremlagt en faglig risikoanalyse rundt sikkerheten i Kongens Gruve, slik som Interkonsult gjorde i 2001/2002. Da var det mye som måtte gjøres for at de skulle få lov å åpne gruva igjen for turister etter at den var stengt. Mye av dette har nåværende drift og sikkerhetssjef «glemt» eller kan det være at han ikke vet siden han brant opp arkivet til sin dyktige forgjenger?

Kilsumper ble mye benyttet i den eldre tiden av Sølvverket. Her snakker vi kun om en av de. Om det finnes flere av disse i gruvene som er forbundet til Kongens Gruve vites ikke, men mulighetene er jo der. Også i nyere tid ble det laget slike demninger, men da med betong. Dette er ikke videre solid, betong og flere steder har mineraljegere sprengt disse for å komme inn. Dette syntes også i Kongens gruve da vannet hadde vært høyt oppe på veggene der. Personlig kjenner jeg til flere steder hvor slike demninger i betong finnes, hvor vannet også vil ende opp i turistruten i Kongens gruve om demningen brister.

Finnes det i tillegg flere ukjente vannmagasiner som kan briste?

Når det kommer til driften (gruva) oppunder Elsedam, har dette vært et tema jeg mange ganger har fått spørsmål om etter at den såkalte «Sølvtyven» ble tatt for herjingene sine i de gamle sølvgruvene. Og det ble kjent at det også var sprengt og jobbet oppunder dammen. Nede fra dypet, hvor en kommer inn i denne driften, kan en så vidt skimte toppen oppunder Elsedam. Hvor dyp Elsedam er vites ikke, men det kan ikke være store mengden fjell mellom bunnen og gruvesjakta. Her drev de og tok ut sølv, så lenge de torde oppover uten fare for å slå gjennom til dammen. Med andre ord vil det si at vi her snakker om kalkspatårer og fahlbånd sone.

Dette er ikke akkurat videre solid fjell hvorpå også kalkspat tæres bort av surt vann. I utgangspunktet så er jo dette livsfarlig. Skal det ha vært noen og jobbet der ved siden av for å prøve å få ut noe av dette sølvet, er det jo helt hinsides farlig å være i gruvegangene under. Under ja! Her får vannet eventuelt fritt fall ned til Christian den 7 stoll ved Gottes Hulfe in der Noth gruve, og har bare en vei ut! Gjennom turistruten!! Om dette er trygt? Nja… tenk dere selv å være 2,3 kilometer inn i fjellet for å plutselig høre et fryktelig bulder… Så ser du bortover en gruvegang og oppdager 90.000m3 vann fossende mot deg! Trygt?

Her bygger museet på at det er foretatt høydevurdering nedenfra 90 meters dyp med laser opp til bunnen, samt en enkel klatrer som her vært delvis opp til «Taket» oppunder dammen. Det vil si han avbrøt, grunnet dårlig og løst fjell. Museet mener ut fra dette at dette er trygt. Men klatrer avbryter grunnet dårlig fjell.

Kan vi godta at Bergverksmuseet benytter ufaglærte og selvoppnevnte sikkerhetskonsulenter i en så kritisk sak som dette? Her kan det gå mange liv tapt om ulykken skulle være ute. Det forventes at museet fremlegger en slik faglig vurdert risikoanalyse over de nevnte saker, slik at alle spekulasjoner omkring faren en gang for alle kan stoppes.

Om ikke en slik risikoanalyse finnes, hvordan kan da museet fortsette å ta med turister 2,3 kilometer inn i fjellet til en potensiell dødsfelle?

Undertegnede kan ikke påstå at dette vil skje, men faren er der og mange stiller spørsmål omkring sikkerheten ved Kongsbergs største turistattraksjon. Det er litt for sent om ulykken skulle være ute, Derfor bør dette kreves undersøkt av fagpersoner, som også kan gå god for sikkerheten ved dette.

Bør det nå være en revisjon og full gjennomgang av sikkerheten ved Kongens Gruve?

Powered by Labrador CMS