Kulturpolitikk

Magne Lerø: TV-kanal og podkaster ved stupet

Mens staten pøser på med over 400 millioner i støtte til avisene, må røde Manifest Media og den kristne TV-kanalen klare seg med knapper og glansbilder i kampen for å overleve i den kommersielle virvelvinden.

Publisert Sist oppdatert

Skal en prøve å få på beina en ny lineær TV-kanal i disse dager, må en ha godt med penger. Det har for så vidt avisen Vårt Land etter å ha mottatt raust med pressestøtte i flere årtier. De gjorde et forsøk.

For to år siden hentet de noen millioner ut fra sin rikholdige konto og etablerte den kristne tv-kanalen TVL. Det endte med et dundrende underskudd det første året. Tallene ble rødere enn Vårt Land hadde sett for seg. I fjor ble det kroken på døra.

LES OGSÅ: Flere større norske tv-serier er utsatt på ubestemt tid.

Men det er ikke bare Lasarus som har opplevd en oppstandelse fra de døde. Like før TVL skulle pakke sammen, kom Knif, et forsikrings- og innkjøpsfellesskap som kristne organisasjoner står bak, som en reddende engel. De overtok eierskapet og mente de hadde nok penger på konto til at de kunne drifte en TV-kanal med røde tall.

Knif er et aksjeselskap som eies av 64 kristne organisasjoner. De har tjent en del millioner på å tilby sine tjenester utenfor det såkalte kristenmarkedet.

Dermed har vi endt opp med at Mentor, med et betydelig innslag av kristne organisasjoner på eiersiden, gir ut Vårt Land, Morgenbladet og Dagsavisen blant annet og Knif som driver en kristen TV-kanal. Det er selvsagt Vårt Land som burde ha drevet TVL, men der i gården tenker de lønnsomhet på en annen måte enn ledelsen i Knif.

TVL er i framgang. Seertallene øker. Det gjør også annonseinntektene. Den redaksjonelle kvaliteten på programmene er høy og de når langt ut over kristenfolkets rekker. TVL profilerer seg som en verdibasert kanal. De ser ut til å fylle et behov i markedet, men de er langt unna å oppnå balanse i regnskapet.

Knif dekker underskuddet

Ledelsen i Knif synes det er meningsfullt å bruke pengene de tjener på kommersiell virksomhet utenfor kristenmarkedet på å holde liv i en kristen TV- kanal som ikke kan overleve på kommersielle premisser.

Knif-ledelsen brukte ikke lang tid å bestemme seg for å ta over driften av TVL. De rakk ikke å spørre eierne om de synte det var en god ide. Flere av eierne har i høst gitt beskjed om at det ikke bør være en oppgave for Knif å drive en TV-kanal. De vil heller ha utbytte eller lavere pris på tjenester framfor at Knif skal dekke underskuddet på tv-drift.

På en ekstraordinær generalforsamling nylig ble det vedtatt at Knif kan tilføre TVL tre millioner kroner og at styret må starte arbeidet med å finne en ny eier for TVL.

Et under kan fortsatt skje. Men når Vårt Land som driver med media og Knif som har penger nok, ikke vil drive TVL, ser det ikke lyst ut. Det er mulig det finnes en søkkrik reddende engel som ikke har tenkt å flytte til Sveits, men heller vil bruke noen millioner på en kristen TV-kanal.

For alt hva vi vet, kan de ha kommet på ideen med å engasjere Tore Strømøy for å lage «bamseguttlignende» programmer og pengeinnsamling på Spleis. Noe må de finne på.

TVL kan nok hente noen hundre tusen kroner fra Fritt Ord, samle inn adskillige hundre tusen fra seerne og finne noen støtteordninger om de finkjemmer legathåndboken. Men det er ikke nok. De trenger en reddende engel med en del millioner på konto.

De kan trenge en reddende engel med sans for venstresidens politiske løsninger i Manifest Media også. Her befinner Magnus Marsdal seg, og han tenker langsiktig. Han peker på at det er for få unge som leser papiraviser, men de lytter på podkast og ser på video.

Magnus Marsdal og Mìmir Kristiansson

Han mener venstresiden trenger et supplement til Klassekampen. Høsten 2022 trakk han og Mìmir Kristiansson i gang en podkast og lanserte Manifest Media som en «uavhengig medieplattform der de vil «underholde og engasjere i de digitale formatene som foretrekkes av folk under førtifem». I høst er de i gang med fem podkaster og en videokanal. De har fått oppstartsstøtte fra Fritt Ord og Gullak Holdning og samlet inn penger.

I høst åpnet de for reklame i podkastene. Magnus Marsdal og Mìmir Kristiansson sier rett ut de helst vil unngå det og at de kanskje kan bytte reklame ut med en abonnementsløsning neste år. Det spørs om det er løsningen.

Mens Klassekampen får 40 millioner fra staten, må Manifest Medier leve på å kapre sammen knapper og glansbilde. De burde vært Klassekampen som hadde drevet venstresidens podkaster. Men så langt har de konsentrert seg om å utvikle avisen på papir og etter hvert digitalt. Det har vært en vellykket strategi. Det er ikke gitt at det er en like klok strategi for framtiden.

Powered by Labrador CMS