Kulturbransjen

Til sammen 13 globale paraplyorganisasjoner har sendt et åpent brev til politikere verden over med krav om rask regulering av AI. Her streiker skuespilleren Anson Mount («Crossroads», «Doctor Strange in the Multiverse of Madness») i New York. Skuespillerne krever blant annet regulering av AI-bruk i film- og TV-produksjoner.

Tono og flere internasjonale organisasjoner med åpent brev til politikere verden over om AI

Krever rask regulering av kunstig intelligens.

Publisert Sist oppdatert

­– Det haster å etablere regler på globalt nivå for å styrke menneskelig kreativitet i møte med kunstig intelligens, skriver Tono.

Det er hovedbudskapet i et åpent brev som er sendt til verdens myndigheter og politiske beslutningstakere fra den norske rettighetsorganisasjonen og en rekke andre kunstnerorganisasjoner fra ulike deler av verden.

Til sammen 13 internasjonale paraplyorganisasjoner står bak. De representerer seks millioner komponister, sangtekstforfattere, musikkforlag, musikere, fotografer, billedkunstnere og andre kunstnergrupper.

I brevet lanserer de syv prinsipper som skal bidra til å sikre rett bruk av opphavsrettigheter ved bruk av AI.

Mener dette er glemt

Administrerende direktør Karl Vestli i rettighetsorganisasjonen Tono mener opphavsretten er glemt i begeistringen over kunstig intelligens, og at det er et sterkt behov for rask regulering.

– Musikkskapere og andre kunstnere har alltid vært innovatører. De er alltid blant de første til å ta i bruk ny teknologi, og er på ingen måte motstandere av innovasjon, sier Vestli til NTB.

Han mener at det per i dag likevel er skaperne og opphavsretten som er tapere i AI-begeistringen.

– Tech-selskapene bygger sin teknologi og sine tjenester på opphavsrettslig beskyttet innhold. Kunstnerne har ikke blitt spurt om lov, de får ikke betalt og de har i praksis få muligheter til å reservere seg mot trening av kunstig intelligens, sier Vestli.

Tono inviterer nå norske politikere til å involvere organisasjonen i arbeidet med AI-regulering.

Det åpne brevet oppfordrer til forpliktelse for å utvikle og vedta politikk og lovgivning i tråd med sju prinsipper. De gjelder tillatelse, lisensiering, unntak, kreditering, åpenhet og AI som verktøy.

Det er viktig at AI-modeller defineres som, og betraktes som, et verktøy som skal tjene menneskelig kreativitet, heter det i brevet.

KI-bøker, -filmer og -musikk?

KI i kunst er omdiskutert. I februar kunne Tek.no melde at det er «boom» av robotskrevne bøker på Amazon:

– Dette er noe vi virkelig må være bekymret for, disse bøkene vil oversvømme markedet og mange forfattere vil stå uten jobb, sa blant annet Authors Guild-sjef Mary Rasenberger.

På et gitt tidspunkt for noen uker siden var kun 19 av 100 bøker i kategorien «Best Sellers in Teen & Young Adult Contemporary Romance» skrevet av ekte forfattere, mens resten var KI-genererte, ifølge Vice.

Også i filmbransjen er dette mye diskutert, og i den pågående filmstreiken i Hollywood er KI-verktøy blitt et konflikttema.

Grunnen til det er at selskaper som Netflix og Disney nekter å utelukke bruk av KI-teknologi i fremtiden. Tekstforfatterforeningen (WGA) krever en avtale der det slås fast at KI ikke kan brukes i manusarbeid – og at manus skrevet av deres medlemmer ikke kan brukes til å trene opp KI.

I april fikk vi også et innblikk i noe som etter all sannsynlighet vil prege musikkindustrien og diskusjoner i musikkbransjen fremover: Låten Heart On My Sleeve ble en hit på strømmetjenestene.

«Alle» trodde den var et samarbeid mellom Drake og The Weeknd, for det hørtes ut som et samarbeid mellom Drake og The Weeknd, men låten var generert av kunstig intelligens.

– Kan aldri erstatte en kunstners personlige fingeravtrykk

I den faste Samtiden-spalten «Derfor bok» spør vi forfattere blant annet om hva de tenker om kunstig intelligens i kunsten.

Forfatter Camilla Bogetun Johansen, som i disse dager er aktuell med boken Jeg har kolleger, er blant dem som er negativ til det.

– Det liker jeg like dårlig som kunstig intelligens i omsorg. Noen ting må mennesker gjøre, ellers tømmer vi det menneskelige for innhold.

Tom Egeland er også blant dem som er skeptisk til KIs rolle i kunsten.

– KI kan aldri – tror jeg – erstatte en kunstners personlige fingeravtrykk. KI etterligner og kopierer, men jeg har vondt for å tro at KI kan stå bak noe genuint nyskapende og kunstnerisk, sier han.

Powered by Labrador CMS