Kulturbransjen

Kringkastingsjef Thor Gjermund Eriksen.

Kulturstripa på NRK blir stadig tynnere

For ti år siden ble Kulturstripa lansert. I dag er den tynnet ut på tv, og det er klikk i sosiale medier som ruler, mener NRK-veteran.

Publisert Sist oppdatert

Kulturstripa ble lansert på NRK2 for ti år siden. Nasjonalgalleriet, Bokprogrammet, Filmbonanza og Lydverket skulle bidra til dekning av bred og smal kultur fra mandag til torsdag. NRK beskrev det selv i sin årsrapport som «å sprenge rammene for det som regnes som nisjekultur».

Fem år senere var samtlige storsatsinger tatt av skjermen, og i dag har NRK verken faste, dedikerte bok-, film- eller kunstprogrammer på tv.

Vårt Land skriver at flere ansatte i NRKs kulturavdeling mener en kommersiell, klikkorientert måte å tenke på har tatt over for dybde og dypdykk. I april i år kuttet NRK Kultur sju årsverk etter en sluttpakkeprosess.

Annelita Meinich har jobbet i kulturavdelingen i Norge i 30 år. Hun ser en mer kommersiell tankegang hos NRK i dag:

– Nå er det klikkene i sosiale medier og på nett som styrer mye av hva som får plass og ikke. De som ruler, er de som ruler på sosiale medier. Det forplanter seg inn i andre tenkemåter, sier hun til Vårt Land.

Hun påpeker at det er et skille mellom de som vet noe om feltet og de som skal utvikle et program.

– Vi som har jobbet med for eksempel litteratur i mange år, vet for mye og klarer dermed ikke forstå hva menigmann vil vite om litteratur, poengterer hun.

NRK-veteranen mener den dyptgående kulturjournalistikken må vike for lettbeinte, direktesendte prateprogrammer, og at kunstens visjon blir vannet ut.

Powered by Labrador CMS