Kulturbransjen

På La Scala i Milano har Modest Musorgskijs opera Boris Godunov, med den russiske bassen Ildar Abrazakov i hovedrollen, skapt storpolitisk røre. Ukraina mener operaen er russisk propaganda, mens La Scala mener operaen kan forstås som kritikk av Russland. Foto: Brescia & Amisano / Teatro alla Scala

Intens storpolitisk kamp om russisk musikk

Det er politisk disharmoni på den klassiske scenen. Russiske komposisjoner analyseres i en sikkerhetspolitisk kontekst. Historiske storverk forstås som Putin-kritikk av noen, og anklages samtidig for å være Putin-propaganda. Og det nye jernteppet bygges nå fra vest, mener en av flere internasjonale musikkritikere som ser en farlig utvikling.

Publisert Sist oppdatert

­– Boikotten er allerede et faktum. Russiske kunstnere boikottes ikke over alt, men på de fleste scener i Vesten er russiske kunstnere paria, sier Wilhelm Kvist, musikkredaktør i den svenskspråklige finske avisen Hufvudstadsbladet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Samtiden – nye saker på nett hver dag og 7 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven.
For å få papirutgaven, velg nett og papir.

Samtiden
Nett og papir
3 mnd

99,- 329,-

KJØP

Samtiden
Nett og papir
12 mnd

1299,-

KJØP

Samtiden
Nett
1 mnd

1,- 90,-

KJØP

Samtiden
Nett
12 mnd

999,-

KJØP

Powered by Labrador CMS