Kulturbransjen

Øyafestivalen er en av flere norske festivaler som har blitt kjøpt opp av et større, internasjonalt selskap. Her fra årets arrangement, med Håkan Hellström på scenen.Foto

Festivaldebatten: – Norge har lenge vært et annerledesland i europeisk sammenheng

De senere årene har det skjedd en endring i norsk festivalbransje, forteller leder av Norske kulturarrangører (NKA), Siri Haugan Holden.

Publisert Sist oppdatert

– Det er mye som rører seg i arrangørfeltet for tiden, og den generelle tendensen er at de store arrangørene med betydelige økonomiske muskler drar ifra resten, forteller Siri Haugan Holden, leder av Norske kulturarrangører, til Samtiden.

Tre milliardærer fester grepet om norske festivaler, meldte Klassekampen i forrige uke.

Saken handlet om at tre store internasjonale selskaper, som har tre milliardærer som grunnleggere og eiere, eier elleve av Norges største festivaler. Dette gjelder blant annet Øyafestivalen, Palmesus, Tons of Rock, Trondheim Rocks og Bergenfest.

Endring i Norge

Norske konsertarrangører representerer både små og store festivaler. Haugan Holden forteller at det har skjedd en endring i Norge de siste årene.

Men ifølge henne er det Norge som har skilt seg ut tidligere sammenlignet med andre europeiske land. Det er med andre ord en tendens man har sett ellers i Europa over lengre tid.

– Norge har lenge vært et slags annerledesland i europeisk arrangørsammenheng, på grunn av vårt store antall uavhengige festivaler. De senere årene har vi imidlertid sett en endring, der det har blitt flere oppkjøp av den typen du nevner.

Siri Haugan Holden er daglig leder i Norske kulturarrangører. Foto Janne Lool

To mulige utfall

«Øyafestivalen er solgt til amerikanske kapitalister. Heldigvis», skrev kommentator Joacim Lund i Aftenposten da oppkjøpet ble kjent.

Han påpekte at festivalbransjen blir tøffere og at oppkjøpet kan ha sikret Øyafestivalens fremtid.

Det var i 2018 at de norske gründerne i Norges største festival solgte festivalen til det amerikanske oppkjøpsfondet Providence Equity Partners gjennom investeringsplattformen Superstruct Entertainment.

Lund mente riktig nok at oppkjøpet kunne ha to mulige utfall. Det ene, at det vil styrke festivalen fordi festivalen får en sterkere internasjonal posisjon, det andre, og mindre positive, at det kan føre til at de samme artistene spiller overalt fordi eierne har økonomisk interesse av det.

– Marginene er mindre enn noensinne

– Dersom festivalene blir veldig like og ender med å booke stort sett samme artister, er det klart at det vil påvirke mangfoldet i tilbudet til publikum, sier Haugan Holden.

Det vil også gå ut over arrangørene, ifølge henne:

– Det vil også kunne påvirke tilfanget av mindre og mellomstore arrangører, ettersom konkurransen om både publikum og artister blir hardere, og det blir vanskeligere å nå opp.

Hun forteller også om en tøff bransje. Dagens økonomiske situasjon med økte kostnader gjør det enda verre.

– Arrangørvirksomhet har alltid vært en risikosport, og i en tid der alt har blitt dyrere er marginene mindre enn noensinne. Det skal ikke mye til før regnestykket ikke går opp lenger.

Powered by Labrador CMS