Kulturbransjen

Tomme kinoseter betydde også stengt virksomhet for Capa Kinoreklame AS. Likevel tok eierne ut rekordhøyt utbytte.

Capa Kinoreklame mottok 1,4 millioner i støtte fra staten - eierne tok ut 13 millioner i utbytte

Publisert Sist oppdatert

Da Capa Kinoreklame AS hadde generalforsamling 5. juni i fjor, skrev de i årsregnskapet at selskapet var hardt rammet av pandemien. I sin beretning skrev de at selskapet har mistet alle sine inntekter så lenge kinoene er stengt, og at de har måttet permittere nesten alle ansatte.

På samme generalforsamling som årsregnskapet ble godkjent, vedtok styre å ta ut 13 millioner kroner i utbytte fra selskapet. Det er det største utbyttet tatt ut av Capa Kinoreklame AS noen gang, skriver Klassekampen.

Capa Kinoreklame har mottatt 1,4 millioner kroner i koronakrisestøtte fra staten. Selskapet har også søkt om over fire millioner i støtte fra kompensasjonsordningen for kulturlivet, men søknaden ble avslått.

Styreleder Jeanette Heggland mener likevel at det var forsvarlig å ta ut rekordutbytte fra selskapet.

– Capa Kinoreklame AS har hatt en fin utvikling gjennom flere år, og leverte i 2019 et historisk godt år både på topp- og bunnlinje, skriver hun i en e-post til Klassekampen.

Selskapet var også robust og hadde mer enn tilstrekkelig likvide midler til i verste tilfelle å klare en stenging ut året, legger hun til.

Halvparten av Capa Kinoreklame er eid av kommunale, norske kinoer. Den andre halvdelen er eid av den norske avdelingen av det internasjonale kino-konsernet Odeon. De kommunale kinoene og Odeon delte derfor utbyttet på 13 millioner kroner mellom seg.

Jeanette Heggland er selv daglig leder i Bergen Kino, et kommunalt kinoselskap som hadde stort behov for friske midler i fjor.

– Ved å løfte likviditet gjennom utbytte opp til eierne, bidro Capa Kinoreklame AS til å trygge åpne kinoer hos sine eiere. Dette sikrer også Capa Kinoreklame AS et inntektsgrunnlag i framtida, skriver Heggland videre ifølge Klassekampen.

Heggland understreker også at vedtaket var godt innenfor aksjelovens bestemmelser.

Hun åpner likevel opp for at eierne må tilføre ny kapital til Capa Kinoreklame AS da forventingene til gjenåpning de hadde på beslutningspunktet ble noe annerledes enn de hadde sett for seg. Basert på det de nå vet er hun åpen for diskusjon om utbytte for 2019 skulle vært lavere.

Powered by Labrador CMS