Kultur

Kjøpsmønsteret til publikum er helt endret, ifølge interesseorganisasjonen Norske kulturhus.

– Kjøpsmønsteret til publikum er helt endret

Situasjonen ved norske kulturhus var dramatisk for et halvt år siden. Nå er interesseorganisasjonen «svært forsiktige optimister», til tross for enkelte store utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag 12. februar 2022 fjernet regjeringen alle forskriftsfestede tiltak mot covid-19. Med andre ord: Det er nå ett år siden kulturlivet kunne avholde arrangementer som normalt igjen.

Men de første månedene etter gjenåpning bar preg av at kulturen hadde vært nedstengt.

Det ble blant annet meldt om bemanningsproblemer og avlyste arrangementer som følge av dårlig billettsalg. Folk strømmet ikke til kulturopplevelser slik man kanskje hadde sett for seg.

– Helt endret

Ifølge en rapport gjennomført av Norges museumsforbund i andre halvdel av 2022 ble det kjent at flere av museene i Norge opplever at de er i en krisesituasjon.

– Strømkrisen og økning i prisene på materialer, varer og tjenester, samt drivstoff til bil og båt, merker mange av medlemmene godt, fortalte generalsekretær i Norges museumsforbund, Liv Ramskjær, til Samtiden i forrige uke.

I slutten av april i fjor kunne leder i Norske kulturhus, Nina Hodneland, fortelle at situasjonen ved norske kulturhus var dramatisk.

Publikumsbesøket hadde falt drastisk når de sammenlignet med normalåret 2019. I tillegg så de en overraskende nedgang i antall arrangementer.

Hun viser til en nyere undersøkelse og mer optimistiske tall når Samtiden nå tar kontakt.

Foto Nina Hodneland er daglig leder ved Norske kulturhus. Foto: Norske kulturhus

For høsten 2022 viste prognosen for billettsalget en nedgang på hele 65 %, men resultatet endte på «bare» 10 % nedgang, ifølge undersøkelsen.

For aktiviteter viste prognosen en nedgang på 40 %, men resultatet var omtrent likt med antall arrangementer høst 2019.

Grunnen til at prognosen var såpass annerledes enn det faktiske resultatet, har med tidspunktet publikum kjøper billetter på.

– Våre medlemmer melder om de samme tendensene over hele landet: Publikum venter med å kjøpe billetter til forestillinger.

Undersøkelsen viser at kjøpsmønsteret til publikum er helt endret. Unntaket er helt lokale forestillinger: Publikum ønsker tidlig å sikre seg billetter for å se familie og venner opptre.

Forsiktig optimisme

Publikum er i ferd med å komme tilbake, og både antall arrangementer og billetter går sakte mot å stabilisere seg til pre-pandemi-nivå, viser rapporten.

Det er også enkelthus som har meldt om salgsrekord i året som gikk, så de tillater seg å være «svært forsiktige optimister».

Men det er fremdeles store utfordringer knyttet til både kjøpemønster og endret kjøpekraft, konkluderer interesseorganisasjonen.

Powered by Labrador CMS