Fra papirutgaven

Nyhetssaker om Donald Trumps kamp om å bli republikanernes presidentkandidat vekker stor interesse hos nordmenn, viser en fersk medieanalyse.

Dette vekker nordmenns følelser: Trump, flyktningene, IS og Syria

Donald Trumps kamp for å bli USAs presidentkandidat er den enkeltsaken som har vakt størst interesse hos nordmenn de siste månedene. Men vi opprøres mest over IS, situasjonen i Syria og den globale flyktningstrømmen.

Publisert Sist oppdatert

Medieanalysebyrået Retrievers gjennomgang av siste kvartal viser at det ble produsert 18.464 saker om flyktningdebatten i Norge, 15.090 saker om situasjonen i Syria og 10.618 om terrororganisasjonen IS.

Presidentkampen i USA har til sammenligning 5.532 nyhetsoppslag, likevel troner valgkampen høyt på listen over hva som fanger nordmenns interesse.

Trump fenger

– Trump-sagaen er både morsom, interessant og skummel å følge. I tillegg inneholder den så mange oppsiktsvekkende elementer at den naturlig vekker interesse, harme og latter. Hadde det ikke vært for Trump, ville selvfølgelig ikke primær-valgrunden fått like mye oppmerksomhet her hjemme, sier rådgiver i kommunikasjonsbyrået PR-operatørene, Nils Johan Halvorsen.

Når det gjelder følelsene disse sakene får fram hos folk, viser undersøkelsen at nesten tre av fire blir opprørte av den pågående primær-valgkampen i USA.

Nær sagt alle svarer det samme om situasjonen i Syria og saker om IS. Henholdsvis 96 og 97 prosent. Flyktningdebatten frembringer de samme reaksjonene hos 83 prosent av de spurte.

Også gjennomgangen før nyttår viste at borgerkrigen i Syria og flyktningstrømmen var blant nyhetene som gjorde mest inntrykk på oss nordmenn.

Savner lyspunktene

Undersøkelsen viser at nesten halvparten av de spurte synes mediene burde dekke flere «gla'»-saker.

– Det viser en dissonans mellom hva det skrives om, og hva folk ønsker seg, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever.

Norske idrettssuksesser trekkes fram som nyheter som sprer glede.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse gjennomført av meningsmålingsinstituttet YouGov i samarbeid med kommunikasjonsbyrået PR-operatørene og medieanalysebyrået Retriever. Den siste undersøkelsen ble utført i uke 11, før terroranslagene i Brussel og Pakistan.

Powered by Labrador CMS