ESSAY

Hammonds magiske tonehjul

I år er det 90 år siden Hammond-orgelet ble født. Det var det viktigste nye tangentinstrumentet mellom hammerklaveret tidlig på 1700-tallet og synthesizerne som kom for fullt utover på 1970-tallet – eller mellom Mozart og Moog. Hammonds briljante, småskitne orgel skulle bli høyt elsket. Og dypt foraktet av villfarne musikksnobber.

Hammond var det mest banebrytende som skjedde på tangentfronten. Det er fremdeles gullstandarden, selv etter at en drøss med digitale (og gode) kopier – som ikke behøver regelmessig påfylling av olje – pløyde seg plass på musikkscenen, skriver Hugo Lauritz Jenssen.
Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Samtiden - nye saker på nett hver dag og 6 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven.
For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Samtiden
Nett og papir
3 mnd

99,- 329,-

KJØP

Samtiden
Nett og papir
12 mnd

1299,-

KJØP

Samtiden
Nett
1 mnd

1,- 90,-

KJØP

Samtiden
Nett
12 mnd

999,-

KJØP

Powered by Labrador CMS