Ivar Brandvol er aktuell med sin første bok, Fitte og diesel. Russens egne historier om det hemmelige livet på bussene. Foto:  Anne M. Steine/FoTobben as
Ivar Brandvol er aktuell med sin første bok, Fitte og diesel. Russens egne historier om det hemmelige livet på bussene.

Ivar Brandvol:

Hvem er mennene i skyggen av russfesten, som står der år etter år?

Russen får mye kjeft for hvordan feiringen er blitt, men det er bakmennene som trekker i trådene, ifølge Ivar Brandvol. Han er aktuell med boka Fitte og diesel. Russens egne historier om det hemmelige livet på bussene.

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor har du skrevet denne boken?

Ivar Brandvol (46)

  • Yrke: Journalist og forfatter
  • Utdannelse: Agronom og journalist
  • Bosted: Oslo
  • Aktuell med boken: «Fitte og diesel. Russens egne historier om det hemmelige livet på bussene.»
  • Forlag: Humanist Forlag
  • Antall sider: 200

– Russen er en flyktig gruppe, de byttes ut hvert år. Hvem er mennene i skyggen av russfesten, som står der år etter år? Som definerer elevenes feiring og tjener mer penger jo tidligere festen starter? Jeg ønsker å vise det store bildet.

Hva er de viktigste poengene som kommer frem?

– Bedrifter og selgere bruker metoder som gjør at de får et voldsomt tak på elevene. Noen vil også ha mer enn bare penger: Historiene som har gjort sterkest inntrykk på meg, kommer fra jentebusser over hele landet.

Hvilke nye synspunkter og/eller teorier presenteres?

– Russen får mye kjeft for hvordan feiringen er blitt, men det er bakmennene som trekker i trådene. Allerede fra 13-årsalderen starter markedsføringen på TikTok, Instagram og Snapchat. Bedriftene bruker russebussene for å nå de aller yngste, det er helt sentralt uansett om de selger klær, dugnader eller utstyr til bussene.

Hvilke utfordringer møtte du underveis i arbeidet med bokprosjektet?

– Svært mange ungdommer ønsker ikke å være åpne om hva de har sett og opplevd. Det er kvinner som opplever at de er blitt presset til seksuelle relasjoner med personer i bransjen, det er hårreisende kontrakter som de er flaue over å ha signert, sjokkregninger og livsfarlige russebusser. De fleste som bidrar i boken, er derfor anonymisert.

Er det noe spesielt som kjennetegner din måte å jobbe på?

Fitte og diesel. Russens egne historier om det hemmelige livet på bussene er Ivar Brandvols debut som forfatter. Foto: Humanist forlag
Fitte og diesel. Russens egne historier om det hemmelige livet på bussene er Ivar Brandvols debut som forfatter.

– Jeg bruker stort sett vanlige journalistiske metoder, men i arbeidet med boka er det nok en fordel at jeg er oppriktig nysgjerrig på russebussene. Selv om det er en streng taushetskultur i bransjen, legges det igjen mange hjulspor i sosiale medier og arkivene til Statens vegvesen. Jeg skrur mye bil og motorsykkel selv, og tekniske dokumenter er spennende å lese for en gammel råner. Jeg har fulgt med på over 200 russebusser og pengeflyten rundt dem. Ungdommene er takknemlige for at noen følger med, de føler seg ofte maktesløse på grunn av taushetskontrakter. Så lenge de slipper navn og bilde i media, deler de gjerne dokumentasjon på det de opplever. Jeg kan forstå det. Å bli googlet som et offer 10 år etter russetiden er ingen fremtidsdrøm.

Hva vil du oppnå med boken?

– Jeg håper at russens egne historier om det hemmelige livet på bussene kan gjøre feiringen litt tryggere for nye kull. For foreldre og alle andre er boken et innblikk i en brutal og lukket verden.

Hva vil du at leseren skal sitte igjen med etter å ha lest den?

– En erkjennelse av at det ikke er elevene alene som har utviklet russetiden til det den er i dag, men voksne bakmenn med både økonomiske og andre motiv.

Hva gjorde at du fikk lyst til å sette i gang med et så stort prosjekt som å skrive en bok?

– Jeg har skrevet mye om russebransjen i VG og kontaktes av mange elever og foreldre med ulike spørsmål. På grunn av taushetskulturen er det et stort informasjonsbehov, men de møter et tåkehav av uklare tradisjoner og stort kjøpepress. Jeg hadde lyst til å gi dem svar, samlet mellom to permer.

Kan du nevne én person du håper leser boken?

– Da boken kom, sa regjeringen at de nå vil rydde opp i russebransjen. Jeg håper statsministeren leser boken grundig før han setter i gang.

Hvilken bok vil du anbefale andre å lese?

– Debutromanen til Lars Mytting, Hestekrefter. For oss som skrur selv og er glade i bilkultur, er dette lyrikk.

Hvilken forfatter har betydd mye for deg?

– Stig Holmås. Apache-serien hans gjorde meg til en lesehest.

Hvis du måtte velge?

Jon Fosse – Dag Solstad
Espresso – Filterkaffe
Musikk – Podkast
Avis på papir – Avis på nett
Dagens Næringsliv – Klassekampen
Elsykkel – Sykkel
Lese bok – Høre bok
Sakprosa – Skjønnlitteratur
Film på kino – Film hjemme
Ved sjøen – På fjellet

Powered by Labrador CMS